facilitaire productinformatie

sodexo - samen naar een betere toekomst
catering, schoonmaak & receptiediensten

voor webinformatie klik op logo.....
(1611-01)


Sodexo in vogelvlucht


mede mogelijk gemaakt door facilitaire vakbeurs online
(foto sodexo) viama(c)

Samen naar een betere toekomst!

Waar staat Sodexo voor?
Wat wil Sodexo betekenen?
Onze sociale en duurzame betrokkenheid
Tien Gouden regels voor betere voeding, gezondheid en welzijn
CO2-footprint (energie en emissies)
Medewerkers ontwikkelen en diversiteit stimuleren
COLOFON en kerncijfers
Informatie website van Sodexo
NIEUWS van Sodexo ivm benoeming Sander Graft tot CEO
Waar kijken bezoekers nog meer naar:



top pagina   index

Waar staat Sodexo voor?


Sodexo is meer dan een bedrijf. We zijn een gemeenschap. Die bestaat uit cliënten, consumenten, servicegebruikers, medewerkers, leveranciers en aandeelhouders. Ons streven is hun verwachtingen te overtreffen en hun kwaliteit van leven te verbeteren. Maar we kijken verder. We willen ook een bijdrage leveren aan de economische, sociale en duurzame ontwikkelingen in alle gemeenschappen, regio’s en landen waar we actief zijn.


Onze waarden
Al sinds de oprichting in 1966 in Marseille gedragen we ons vanuit een bepaalde overtuiging. Dat gaat als vanzelf. Want onze kernwaarden liggen diepgeworteld in het DNA van onze organisatie, overal ter wereld. Die kernwaarden zijn:
• Passie voor dienstverlening
• Teamgeest
• Oog voor vooruitgang

Onze ethische principes
Het contact, en dus de relatie met onze cliënten, consumenten en servicegebruikers, wordt alsmaar intensiever. Partnership wordt steeds meer gemeengoed. Dat vraagt om rotsvaste ethische principes:
• Loyaliteit
• Respect voor anderen
• Transparantie
• Zakelijke integriteit

Focus op cliënten en consumenten
We focussen op cliënten en consumenten. We willen onze cliënten behouden en onze consumenten tevreden stellen. Daarnaast willen we nieuwe cliënten aantrekken en ons serviceaanbod uitbreiden.
Cliëntbehoud wereldwijd: 92,5%
Facility Management: 27% van de omzet wereldwijd!

Focus op medewerkers
We staan voor onze 428.000 medewerkers. Ze maakten ons succes in het verleden en zijn dé sleutel voor onze ontwikkeling in de toekomst. Meer dan 95% van onze medewerkers wereldwijd staat dagelijks in contact met 75 miljoen consumenten en servicegebruikers over de hele wereld.

Ambities
Bij de oprichting van Sodexo in 1966 werden twee belangrijke keuzes gemaakt die nog steeds de pijlers zijn van onze strategie:
• Sodexo is en blijft een dienstverlenend bedrijf
• Sodexo is en blijft een onafhankelijk bedrijf
• Het merk Sodexo in de hele wereld bekend, geliefd en gekozen maken
• Tot de top van bedrijven behoren die door medewerkers het meest worden gewaardeerd
• Medewerkers kansen en mogelijkheden bieden om zich te ontwikkelen

Strategie
Sodexo is de grootste service-organisatie van de wereld.
We leveren toegevoegde waarde met onze Quality of Life Services waarmee we de prestaties en het welbevinden van onze cliënten, consumenten en servicegebruikers verbeteren. We kozen er bewust voor onze diensten wereldwijd aan te bieden. Want ook onze cliënten en leveranciers zijn wereldwijd verspreid. Om onze doelen te bereiken, focussen we op organische groei van omzet en winst. Daarbij willen we onafhankelijk zijn en blijven.

Een ambitieus partnership

Sodexo en de OECD (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) hebben een ambitieuze driejarige partnershipovereenkomst getekend ter promotie van ‘Quality of Life’ als een factor in de ontwikkeling en vooruitgang van de samenleving.

LeoHooijmansGalileoNoordwijkFacilitaireInformatieOnlineHoezo??
top pagina   index

Wat wil Sodexo betekenen?

'The Better Tomorrow Plan: Roadmap naar Duurzaamheid'
Sodexo is betrokken bij een betere wereld van morgen. Quality of Life Services gaan daarom ook over sociale en duurzame ontwikkeling. Daarom lanceerden we in 2010 wereldwijd ons Better Tomorrow Plan. Hierin benoemen we speerpunten en doelstellingen rondom duurzaam ondernemerschap. Om die doelen te bereiken, streven we naar samenwerking met al onze cliënten, medewerkers, consumenten, servicegebruikers, leveranciers en aandeelhouders.
• Medewerkers ontwikkelen en diversiteit stimuleren
• Goede voeding promoten, om gezondheid en welzijn te bevorderen
• Bijdragen aan lokale gemeenschappen
Het milieu beschermen

Sociale en duurzame betrokkenheid, oftewel Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, draait bij Sodexo rond vier principes: voeding, gezondheid en welzijn, lokale gemeenschappen, milieu en goed werkgeverschap. Deze vier principes hebben samen achttien speerpunten.

Internationale onderscheidingen
Sodexo ontving wereldwijd al een noemenswaardig aantal erkenningen en prijzen. Daarnaast scoren we hoog op de lijst Fortune Worlds’ Most Admiring Companies. In 2013 werden we nummer 1 (overall) in de sector Diversified Outsourcing Services. Daarnaast werd Sodexo als eerste geplaatst voor Innovation, Social Responsibility, Financial Soundness, Long-term Investment en Global Competitiveness.

Nederlandse onderscheidingen
Sodexo Nederland B.V. is in 2014 voor het tweede jaar op rij gecertificeerd als een van de Top Employers Nederland. Uit onafhankelijk onderzoek naar ons personeelsbeleid is gebleken dat we uitstekende werkomstandigheden bieden.


top pagina   index

Onze sociale en duurzame betrokkenheid

1. Goede voeding promoten om gezondheid en welzijn te bevorderen
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen draait bij Sodexo rond vier principes. Deze principes hebben samen achttien speerpunten. Op deze factsheet aandacht voor het eerste principe: goede voeding promoten om gezondheid en welzijn te bevorderen.

Speerpunt 1: werken aan gezondheid

Een belangrijk deel van onze gezondheid heeft te maken met een verantwoord voedingspatroon en beweging. Een verbeterd welzijn verlaagt het ziekteverzuim en bevordert de tevredenheid van onze medewerkers, cliënten en consumenten.

Voeding en beweging zijn doorslaggevend voor de gezondheid van de mens. Het welzijn is een belangrijk element om het verzuim op het werk te beperken en de tevredenheid van onze consumenten te verbeteren. Wij ontwikkelen innovatieve
oplossingen, aangepast aan elk cliëntsegment om de veiligheids-, gezondheids- en welzijnsomstandigheden te verbeteren op de locaties waar wij actief zijn.

Onze belofte:
Vóór eind 2015 ontwikkelen en promoten wij oplossingen ter bevordering van de gezondheid en het welzijn van onze cliënten, consumenten en medewerkers, in alle landen waar wij actief zijn.

Ter info:
• Het wereldwijde Sodexo netwerk van 4.700 diëtisten is betrokken bij het totale voedingsbeleid voor maar liefst 75 miljoen consumenten. Hiermee is Sodexo de werkgever met de meeste diëtisten ter wereld.
• Gezonde voeding, altijd vers, veel variatie, een ruime keuze uit de schijf van vijf. Dat garanderen we met de menucyclus van onze restaurantformules, zoals Daily Essentials en Daags+Ambacht.
• Sodexo helpt consumenten graag bij het maken van een goede maaltijdkeuze en heeft daarom de 10 Gouden Regels opgesteld die helpen bij het samenstellen van een gezond voedingspatroon.

top pagina   index

Tien Gouden regels voor betere voeding, gezondheid en welzijn
1 Regelmaat
Neem elke dag een ontbijt, een lunch en een warme maaltijd en maximaal 3 tussendoortjes
2 Groente & fruit
Eet dagelijks 2 ons groenten en twee stuks fruit
3 Zuivelproducten
3 keer per dag een zuivelproduct, bijvoorbeeld melk, drinkyoghurt of kaas
4 Eiwitten
Eet in plaats van vlees ook eens vis of vegetarische producten
(noten of peulvruchten)
5 Koolhydraten
Kies bij voorkeur volkoren brood, zilvervliesrijst en volkoren pasta
6 Vetten
Kies voor de goede vetten bijvoorbeeld vette vis en vloeibare bakproducten
7 Suiker
Beperk het gebruik van suikerrijke producten zoals frisdrank, snoep en koek
8 Zout
Verlaag de zoutinname door kruiden en specerijen te gebruiken
9 Vocht
Drink meer water, minimaal 1,5 liter vocht per dag is aan te raden
10 Beweging
Zet in je pauze 1650 stappen door een kwartiertje te wandelen, en neem de trap


Speerpunt 2: verantwoorde keuze

Gezonde voeding is de basis voor gezondheid en ontwikkeling van het individu. Betere voeding betekent een sterker afweersysteem, minder ziekte en een betere gezondheid. Volgens ramingen van de World Health Organization zijn er eind 2015 circa 2,3 miljard volwassenen met overgewicht, waarvan er 70 miljoen aan obesitas zullen lijden.

Sodexo speelt een belangrijke rol in het consumptiepatroon van de 75 miljoen mensen die wij dagelijks van dienst zijn. Wij willen onze consumenten informeren over de voordelen van een gezonde, evenwichtige levensstijl en hen laten profiteren van ons gevarieerde en evenwichtige voedingsaanbod. Sodexo wil consumenten proactief betrekken bij het verbeteren van hun gezondheidspatronen, zodat ze minder vaak hun toevlucht hoeven te nemen tot het medische circuit en hun gezondheid verbetert.

Onze belofte:
Sinds bieden wij gevarieerde en evenwichtige voedingskeuzes aan op alle cliëntlocaties. Bij iedere cliënt, in alle restaurants, hebben onze consumenten de keuzemogelijkheid voor verantwoorde en gevarieerde voeding.

Ter info:
• Sodexo maakt binnen elke productcategorie gebruik van het blauwe en groene Vinkje van Stichting Ik Kies Bewust. Binnen elke productcategorie is er een juiste keuze aanwezig aan verantwoorde voeding. Sodexo is gecertificeerd voor het labelen van producten met deze gezondheidslogo’s
• Sodexo neemt jaarlijks deel aan de EatGreen@Work campagne, geïnitieerd door de vegetariërsbond
• Sodexo werkt continu aan verbetering en beheersing van systemen en processen om de (voedsel)veiligheid te garanderen. De kwaliteit wordt bewaakt door onze jaarlijkse kwaliteitsaudits.

Speerpunt 3: minder suiker, zout en vet

We bevorderen in alle restaurants de keuze voor minder suiker, zout en vet.

Sodexo stelt alles in het werk om haar consumenten te informeren over de voordelen van een gezonde en evenwichtige levensstijl. In veel landen krijgt de bevolking veel meer zout, suiker en vetten binnen dan wordt aanbevolen in (inter)nationale richtlijnen. Vooral bewerkte producten bevatten grote hoeveelheden van deze drie ingrediënten. We binden de strijd aan tegen obesitas en ongezonde voeding - vaak het resultaat van een te hoge inname van suiker, zout en vetten.

Onze belofte:
Vóór eind 2015 bieden wij voedingskeuzes met een lager suiker-, zout- en vetgehalte aan op alle cliëntlocaties wereldwijd.

Ter info:
• Sodexo heeft een centrale receptenbank met voedingskundige specificaties en een centrale menucyclus met onder andere seizoensproducten
• Calorieën worden vermeld op de kassabon.



2. Lokale gemeenschappen

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen draait bij Sodexo rond vier principes. Deze principes hebben samen achttien speerpunten. Op deze factsheet aandacht voor het tweede principe: bijdragen aan lokale gemeenschappen.


Speerpunt 4: ondervoeding aanpakken

In alle Sodexo-landen zetten we ons met het Stop Hungerprogramma in voor het terugdringen van honger en ondervoeding en het bestrijden van de onderliggende oorzaken ervan.

Als leverancier van Quality of Life Services spelen we een actieve rol bij het terugdringen van honger en ondervoeding. Dat doen we wereldwijd en dus ook in Nederland. Dat doen we samen. Samen met onze medewerkers, met onze cliënten en partners. Want ook in ons welvarende land hebben mensen hulp nodig. Wij dragen bij door vrijwilligerswerk, het delen van kennis en ervaring, schenking van levensmiddelen en soms ook financiële bijstand.

Onze belofte: STOP HUNGER
Vóór eind 2020 verhogen wij onze bijdrage aan het bestrijden van hongersnood en ondervoeding door ons Stop Hungerprogramma uit te rollen in alle landen waar we actief zijn.

Ter info:
• In boekjaar 2013 hebben Sodexo teams wereldwijd 618 grote Stop Hunger-projecten geleid en werkten we samen met 573 NGO’s, verenigingen en goede doelen.

Speerpunt 5: lokale ontwikkeling

We ondersteunen de ontwikkeling van lokale gemeenschappen Sodexo wil bijdragen aan de ontwikkeling van de lokale gemeenschap in alle landen waar wij actief zijn door het delen van onze kennis en expertise om onze lokale partners te professionaliseren, het verstrekken van zakelijke kansen voor mensen en bedrijven en het verbeteren van de sociale en economische voetafdruk.

Het mobiliseren van lokale gemeenschappen in de strijd tegen ongelijkheid, kwetsbaarheid en armoede, om hen te helpen zich te ontwikkelen en te groeien, is van levensbelang, zowel in ontwikkelingslanden als in ontwikkelde landen zoals Nederland. Als groot bedrijf willen we ervoor zorgen dat de lokale gemeenschappen profiteren van de economische en sociale voetafdruk die ons bedrijf achterlaat. Zo helpen we mensen en bedrijven om zich te ontwikkelen en vooruitgang te boeken, en waarborgen we de kwaliteit van leven van onze toekomstige generaties. Op haar beurt heeft Sodexo profijt van de aanwezigheid van vakbekwame werknemers en van leveranciers en producten van goede kwaliteit.

Onze belofte:
Vóór eind 2015 stimuleert Sodexo de ontwikkeling vanlokale gemeenschappen in alle landen waar we actief zijn.

Ter info:
• Streekproducten uit Nederland: Sinds 2012 verkopen alle Sodexo locaties appels en peren van boeren uit de buurt via Willem & Drees.

Speerpunt 6: eerlijke handel

In ons assortiment vergroten we het aandeel van producten afkomstig uit gecertificeerde eerlijke handel.

In opkomende landen zijn lokale boeren voor hun levensonderhoud afhankelijk van de fluctuerende prijzen van landbouw- producten. Fairtrade handel draait om betere prijzen, fatsoenlijke werkomstandigheden, lokale duurzaamheid en eerlijke handelsvoorwaarden voor landbouwers en arbeiders in ontwikkelingslanden. Sodexo ondersteunt de markt van eerlijke handel actief, helpt hiermee de lokale producenten en draagt zo bij aan de economische en sociale ontwikkeling van de gemeenschappen, en dit via de promotie van Fairtrade®-, Rainforest Alliance- of UTZ-gecertificeerde producten. Dit richt zich op de export vanuit ontwikkelingslanden van met name koffie, cacao, suiker, thee, bananen, honing, katoen, wijn, vers fruit en chocolade.

Onze belofte:
Vóór eind 2015 verhogen wij de inkoop van gecertificeerde Fairtrade producten in alle landen waar Sodexo actief is.

Ter info:
• Sodexo’s eigen volledig duurzame koffieconcept Aspretto, 100% Fairtrade, beschikbaar voor alle cliëntlocaties.
• Sodexo wint drie jaar op rij de Fairtrade@Work Award, in 2010, 2011 en de laatste in oktober 2012.
• Het assortiment Fairtrade producten breidt zich razendsnel uit zowel in koude als in warme gerechten en zowel voor verkoop aan de kassa als in automaten.
Het assortiment bevat circa 150 Fairtrade producten zoals bananen, koffie, thee, vruchtensappen, chocolade, rijst, pindakaas, jam, hagelslag, honing en chocopasta.



3. Bijdragen aan een beter milieu

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen draait bij Sodexo rond vier principes. Deze principes hebben samen achttien speerpunten. Op deze factsheet aandacht voor het derde principe: bijdragen aan een beter milieu.

Speerpunt 7: wereldwijde duurzaamheidsrichtlijn


Sodexo heeft wereldwijd 428.000 werknemers in dienst. Daarnaast werken er nog miljoenen mensen bij onze toeleveranciers. Onze uitdaging is ervoor te zorgen dat alle producten en diensten die wij aanbieden, geproduceerd worden volgens breed geaccepteerde, maatschappelijke, milieu- en ethische normen.

Sodexo voldoet aan de verwachtingen van cliënten, consumenten, servicegebruikers én haar eigen kernwaarden door bovengenoemde normen vast te leggen in een gedragscode. Deze gedragscode bevat de minimumvereisten waaraan leveranciers moeten voldoen om zaken te kunnen doen met Sodexo. Door het stimuleren van duurzame keteninitiatieven verbetert Sodexo met haar leveranciers de arbeidsomstandigheden voor miljoenen mensen wereldwijd en wordt in toenemende mate het milieu in bescherming genomen.

Onze belofte:
Vóór eind 2015 voldoen wij in alle landen waar we actief zijn aan de Global Sustainable Supply Chain Code of Conduct.

Ter info:
• Per boekjaar 2013 hebben 85% van de gecontracteerde leveranciers wereldwijd de Code of Conduct getekend.
• Sodexo werkt continu aan verbetering en beheersing van systemen en processen om de (voedsel)veiligheid te garanderen. De afdeling Corporate Kwaliteit bewaakt de kwaliteit door interne en externe audits uit te voeren.
In boekjaar 2013 werden 669 interne audits, 315 bouwtechnische audits en 325 risico-inventarisaties en -evaluaties uitgevoerd. Daarnaast heeft de onafhankelijke keuringsinstantie SGS 861 bacteriologische onderzoeken gerapporteerd. Op basis van de resultaten worden corrigerende en preventieve maatregelen genomen.

Speerpunt 8: goede producten

In elk land biedt Sodexo lokale, seizoensgebonden producten en producten uit duurzame landbouw aan.

Sodexo koopt grote hoeveelheden producten en grondstoffen in en streeft ernaar te garanderen dat deze worden geproduceerd conform de erkende milieu- en sociale normen. Als een sterk gedecentraliseerd bedrijf passen we ons aan de culturele context van ieder land en iedere cliëntlocatie aan. Bovendien doen we ons uiterste best aan de specifieke verwachtingen van lokale cliënten, consumenten en servicegebruikers te voldoen, met behulp van lokale medewerkers, leveranciers en belangenorganisaties.

Onze belofte:
Vóór eind 2015 kopen wij in alle landen waar we actief zijn
lokale, seizoens- of duurzaam geteelde of gekweekte producten in.

Ter info:
• Een deel van ons aanbod in de restaurants bestaat uit vleeswaren met het 2 sterren Beter Leven kenmerk van de Dierenbescherming. Deze eerlijke vleesproducten scoren hoog op het gebied van dierenwelzijn: hoe meer sterren, hoe diervriendelijker. Ons nog grotere 3 sterren vleeswarenaanbod is zelfs geheel biologisch geproduceerd.
• Sodexo’s ambachtelijke kroket, verkrijgbaar in al haar restaurants, heeft het 3 sterren Beter Leven kenmerk van de Dierenbescherming.

Speerpunt 9: duurzame visserij

In elk land biedt Sodexo een assortiment van duurzaamgevangen vis en schaal- en schelpdieren.

De vangst en verwerking van vis en schaal- en schelpdieren is een belangrijke bron van werkgelegenheid. Er werken nu wereldwijd 180 miljoen mensen ter wereld in de visserij en de visverwerkende industrieën en 45 miljoen mensen in de visvangst of in de aquacultuur. Vis en schaal- en schelpdieren zijn zo van invloed op het levensonderhoud van 540 miljoen mensen, oftewel 8% van de wereldbevolking. Sodexo erkent dat veel bestaande visserijtechnieken en technieken voor het kweken van schaal- en schelpdieren schadelijk zijn voor de ecologische systemen in de zee en voor de beschikbare hoeveelheden vis en schaal- en schelpdieren. De wereldoceanen worden namelijk in ernstige mate overbevist en sommige vissoorten lopen het gevaar uit te sterven.

Sodexo hecht erg veel belang aan duurzame vis en schaal- en schelpdieren, omdat:
• we nu en in de toekomst in staat willen blijven vis en schaal- en schelpdieren te serveren aan onze consumenten;
• we hiermee de kwaliteit van voeding, gezondheid en het welzijn van onze consumenten willen verbeteren;
• we willen garanderen dat mensen door visserij en de visverwerkende industrieën in hun levensonderhoud kunnen blijven voorzien;
• we willen garanderen dat de prijzen van vis en schaal- en schelpdieren niet overmatig stijgen.

Onze belofte:
Vóór eind 2015 kopen wij in alle landen waar we actief zijn duurzaam geproduceerde en verwerkte vis en schaal- en schelpdieren in.

Ter info:
• Sodexo heeft een MSC certificering voor duurzaam wildgevangen vis. Hiermee kan de inkoop van MSC vis door de hele keten getraceerd en aangetoond worden:
• In 2013 is Sodexo Nederland ook ASC gecertificeerd: certificaat voor duurzame kweekvis.
• Ook laten we ons hele visassortiment door Stichting De Noordzee controleren volgens de beoordelingsmethode van de VISwijzer. We streven ernaar in de toekomst alleen nog maar duurzame vis te serveren.

Speerpunt 10: duurzame materialen

Volgens het Living Planet-rapport van het WNF uit 2010 gebruikte de mensheid in 2007 het equivalent van 1,5 planeet om hun activiteiten te ondersteunen. En volgens het Business As Usual-scenario heeft de mensheid uiterlijk in 2030 de capaciteit van tweemaal de aarde nodig.

Beslissingen over de inkoop van producten op hout- en papierbasis en katoen kunnen vérstrekkende langetermijngevolgen hebben voor de gebieden waar ze geoogst worden en de gemeenschappen die het moeten hebben van de hout- en
katoenverwerkende industrie. Het duurzame beheer van bossen is een ecologische kernprioriteit, omdat bomen natuurlijke hulpbronnen zijn die koolstof vastleggen en de uitstoot van broeikasgassen verzachten door koolstof voor langere tijd op
te slaan.

Schoonmaakchemicaliën hebben een aantal ongunstige gezondheids- en milieueffecten. Schoonmaakproducten die schadelijke stoffen bevatten, kunnen de gezondheid aantasten van het schoonmaakpersoneel en van de gebruikers van het gebouw in kwestie. De milieueffecten kunnen onder andere bestaan uit chemische producten die tijdens de productie en het gebruik of nadat ze zijn afgedankt, de atmosfeer en plaatselijke watervoorzieningssystemen binnendringen.

Onze belofte:
Vóór eind 2020 kopen wij in alle landen waar we actief zijn duurzame apparatuur en producten in en bevorderen wij deze praktijk.

Ter info:
• Door het behalen van haar eigen FSC certificaat in 2012 kan het Document Center van Sodexo haar druk-, print- en kopieerwerk voor cliënten voorzien van een FSC-keurmerk dat bewijst dat het hout en papier uit bossen komt die beheerd worden conform de FSC-standaard als garantie voor verantwoord bosbeheer.
• Sodexo werkt met milieuvriendelijke schoonmaak- producten die chloor- en fosfaatvrij zijn. Mechanische vaatwasmiddelen zijn een uitzondering, maar die zijn op een minimum chloordosering afgesteld. Ook zijn op alle cliëntlocaties doseersystemen geïntroduceerd, waarmee we het gebruik van reinigingsmiddelen verminderen. Beter voor mens en milieu!


top pagina   index

CO2-footprint (energie en emissies)

Speerpunt 11: voetafdruk verkleinen (energie en emissies)

Zoals bekend, komt klimaatverandering in ieder geval voort uit menselijke activiteiten, waarbij energieverbruik en voedselproductie twee van de meest belangwekkende factoren zijn.

Sodexo is voornamelijk op cliëntlocaties actief. Onze werkzaamheden hebben een directe invloed op het energieverbruik in en de emissies uit de gebouwen van onze cliënten. Het meten van ons totale directe energieverbruik is echter een hele uitdaging, omdat onze activiteiten op de overgrote meerderheid van onze cliëntlocaties niet gescheiden gemeten kunnen worden. Wij erkennen echter de noodzaak om tot verdere verbeteringen te komen, niet alleen waar het gaat om onze eigen milieu-footprint, maar ook die van onze cliënten. Het ontwikkelen van diensten die onze cliënten helpen om hun energie en emissies beter te managen en klimaatverandering aan te pakken, draagt bij aan het bedrijfssucces en meer Quality of Life.

Onze belofte:
Vóór eind 2020 moet de CO2-footprint, onze klimaatvoetafdruk, oftewel ons energieverbruik, in alle landen waar we actief zijn, op alle kantoren en al onze cliëntlocaties een flink stuk kleiner zijn.

Ter info:
• Onze bedrijfsvoering en dus ook onze management- systemen zijn gericht op kwaliteit, veiligheid en milieu. Dit geldt voor alle bedrijfsonderdelen binnen Nederland. Zo hebben we voor Nederland NEN-ISO 9001, het VCA- veiligheidscertificaat, het milieugerichte certificaat NEN-ISO 14001 en OHSAS 18001
• Sinds enkele jaren wordt de CO2 voetafdruk van Sodexo Nederland bepaald en extern geverifieerd tegen de vereisten van ISO 14064. De gerapporteerde broeikasgas emissies in de emissie-inventaris van Sodexo Nederland zijn aanleiding voor een continue zoektocht naar duurzame besparingen.
• In onze (e-)magazines geven we onze medewerkers praktische tips die zij in hun dagelijkse werkzaamheden kunnen toepassen om energie- en waterverbruik te verminderen, onder andere door verstandig gebruik te maken van bestaande apparatuur.
• We ontwikkelden een monitoringsysteem, één van de aspec- ten van ons energiemanagement. Hiermee controleren en analyseren we energiestromen. Zo helpen we cliënten hun gas-, water-, elektriciteits-, en warmtegebruik te verminderen.

(Afval)water
Speerpunt 12: waterverbruik verlagen


We leven op een waterrijke planeet, maar slechts 1% van al dat water - in rivieren, meren en waterhoudende grondlagen - is zoetwater en geschikt voor gebruik door mensen.

Sodexo’s water-footprint - het water dat gebruikt wordt voor onze directe activiteiten en indirect waterverbruik in onze supply chains - is aanzienlijk. Goed en zuinig waterbeheer in de hele waardeketen wordt steeds belangrijker. Sodexo heeft in samenwerking met het WNF een uitgebreide waterstrategie ontwikkeld die de water-footprint van Sodexo meet, met gebruikmaking van standaardgegevens en gevestigde methodieken die geschikt zijn voor activiteiten op locatie en complexe supply chains.

Onze belofte:
Vóór eind 2020 moet het waterverbruik in alle landen waar we actief zijn, op alle kantoren en cliëntlocaties van Sodexo flink zijn afgenomen.

Ter info:
• Sodexo wil het waterverbruik terugdringen, samen met de cliënt. Daarom komen we met praktische oplossingen, zoals waterbesparende kranen. Nieuwe technieken in kantoren lonen ook de moeite, zeker op het gebied van sanitaire voorzieningen en registratie door het plaatsen van tussenmeters.
• Ieder najaar organiseert Sodexo de Wasteless Week, een bewustwordings-campagne voor medewerkers, cliënten, consumenten en servicegebruikers, om water- en energieverbruik terug te dringen en de afvalberg te verminderen.
Less waste, more Quality of Life!

Materialen en afval
Speerpunt 13: minder gft/organisch afval


Overal ter wereld speelt elke schakel in de voedselketen - van boerderij tot consument - een rol in het verminderen van voedselafval. Onze inspanningen richten zich op het stoppen van afval

Sodexo genereert zowel organisch als restafval als gevolg van onze dienstverlening. Het merendeel van dit afval wordt ingezameld en verwerkt door derden, maar Sodexo onderneemt stappen om de hoeveelheid afval allereerst te verminderen en onderzoekt mogelijkheden om grondstoffen uit organisch afval terug te winnen.

Onze belofte:
Vóór eind 2015 moet de hoeveelheid GFT/organisch afval in alle landen waar wij actief zijn, op al onze kantoren en cliëntlocaties aanmerkelijk zijn verminderd. Initiatieven om grondstoffen uit organisch afval terug te winnen, krijgen onze steun.

Ter info:
• In Nederland gooien we per persoon jaarlijks voor 175 euro aan eten weg. Een groeiend deel daarvan belandt gelukkig in de groenbak. Maar desondanks is het goed om stil te staan bij wat je koopt, hoeveel je eet en hoe je eten bewaart. Dat is beter voor het milieu, beter voor de portemonnee en beter voor de maatschappij. Sodexo wil niet meedoen aan die verspilling. Daarom kopen we slim in, bereiden we slim en bewaren we slim. We gooien dus zo weinig mogelijk weg.
• Alle gebruikte frituurvet en -olie in de Sodexo restaurants wordt ingezameld en verwerkt tot biobrandstof. Deze biobrandstof stoot 78% minder CO2 uit dan gewone diesel.



Speerpunt 14: minder restafval

Ons herbezinnen op de materialen die we gebruiken en hoe we ze gebruiken, het verminderen van consumptie en het hergebruiken en recyclen van materialen zijn allemaal factoren die een rol spelen in het veranderen van onze aanpak van afval.

Onze verpakkingsmaterialen hebben als doel de producten die we gebruiken of serveren te beschermen en ervoor te zorgen dat de producten en de mensen er omheen veilig blijven. Wij hechten erg veel belang aan het verminderen van en terugwinnen van grondstoffen uit restafval door initiatieven aan te gaan samen met onze leveranciers, medewerkers, cliënten, consumenten en servicegebruikers. Zo kopen we bijvoorbeeld geconcentreerde schoonmaakchemicaliën in die op locatie worden verdund, waardoor we het volume aan kunststofverpakkingen met tot wel 90% verminderen en het transport van grote hoeveelheden water wordt vermeden.

Onze belofte:
Vóór eind 2015 moet de hoeveelheid restafval in alle landen waar wij actief zijn, op al onze kantoren en cliëntlocaties aanmerkelijk zijn verminderd. Initiatieven om grondstoffen uit restafval terug te winnen, krijgen onze steun.

Ter info:
• In een Sodexo-restaurant wordt gemiddeld 5 kilo afval per maand per consument weggegooid. Dat vinden we te veel. Daarom willen wij zorgen voor minder verpakkingsmateriaal. Toch is verpakking ook nodig, om meer afval te voorkomen. Zo bederft broodbeleg minder snel, dankzij de verpakking. Wel vinden we het belangrijk dat die verpakking dan zo minimaal mogelijk is. Daarom hebben we onze leveranciers ertoe aangezet om verpakkingsfolies dunner te maken en doen we actief mee aan onderzoek naar biologisch afbreekbare verpakkingen.
• Sodexo is groot voorstander van het scheiden van restafval en dan met name verpakkingsmaterialen zoals plastic, papier, karton, hout, metaal en glas. Voor onze cliënten verzorgen wij de juiste afvoer van restafval.
• In 2013 kregen alle on-site medewerkers een nieuw uniform. Alle oude bedrijfskleding werd ingezameld en gerecycled. In totaal werd 6300 kilo kleding op een ver- antwoorde manier verwerkt tot andere textielproducten, zoals poetsdoeken, matrasvulling of isolatiemateriaal.

top pagina   index

Onze sociale en duurzame betrokkenheid

4. Medewerkers ontwikkelen en diversiteit stimuleren


Speerpunt 15: medewerkers ontwikkelen

95% van onze 428.000 medewerkers staat dagelijks in direct contact met onze consumenten en servicegebruikers. Sodexo’s succes hangt in grote mate af van de deskundigheid en trots van onze medewerkers en hun plezier in het leveren van onze diensten. Sodexo wil ervoor zorgen dat elke medewerker, ongeacht zijn kwalificaties, altijd de mogelijkheid heeft om zijn vaardigheden te ontwikkelen en vooruitgang te boeken in zijn verantwoordelijkheden.

Ter info:
• 85% van de medewerkers wereldwijd vindt Sodexo een betere werkgever dan haar concurrenten. (Bron: Engagement Survey 2012)
• 327.000 medewerkers volgden een training in boekjaar 2013.

Speerpunt 16: diversiteit en inclusie (integratie red.) omarmen

Diversiteit van onze medewerkers versterkt de groei en vooruitgang van Sodexo. Het helpt nieuwe mensen aantrekken, bestaande collega’s behouden en het helpt ons de verwachtingen van onze cliënten, consumenten en servicegebruikers beter te begrijpen.

Sodexo wil alle medewerkers ongeacht geslacht, cultuur, achtergrond, geloof, leeftijd, fysieke gezondheid en seksuele geaardheid actief insluiten in plaats van buitensluiten. We noemen dat ‘inclusie’, want alle medewerkers zijn voor ons gelijk. Dat is de visie van Sodexo die wij wereldwijd uitdragen en waaraan wij ook actief aandacht besteden.

Sodexo wil wereldwijd graag een voorbeeld zijn voor hoe je omgaat met diversiteit en inclusie.
Onze initiatieven focussen op:
• Juiste balans van mannen en vrouwen
• Kansen om je carrière aan te passen aan je leeftijd en levensfase
• Mensen met een beperking aannemen
• Goede vertegenwoordiging van etnische minderheidsgroepen

Ter info:
• Een van de initiatieven is ‘Spirit of Inclusion’; een trainingsprogramma dat managers meer bewust maakt van diversiteit en leert hoe zij om moeten gaan
met een multiculturele omgeving. Ook in Nederland is deze training uitgerold.

Speerpunt 17: mensenrechten respecteren

Met 428.000 medewerkers is Sodexo is een van ‘s werelds grootste werkgevers. In de wereldwijde markt hebben we te maken met uiteenlopende sociale, politieke, economische, financiële, juridische en wetgevende systemen.
Daarom beschikken we over stevige ethische fundamenten die garanderen dat de mensenrechten worden gerespecteerd en dat onze bedrijfsactiviteiten met een onberispelijke integriteit worden uitgevoerd. Ook zijn we aangesloten bij The United Nations Global Compact. Daarmee verklaren we arbeidsrechten en milieuvoorschriften na te leven en wijzen we corruptie af.

Ter info:
• Alle commitments van Sodexo op het gebied van mensenrechten zijn te lezen in Sodexo’s Human Rights policy. Dit beleid is beschikbaar in 24 talen, waaronder Nederlands.

Speerpunt 18: health & safety garanderen

Health & Safety is een integraal onderdeel van Sodexo’s missie om de kwaliteit van leven te verbeteren. Als wereldleider garanderen we veilige diensten die voldoen aan de behoeften van onze cliënten, zelfs onder extreme omstandigheden.
• Dag in, dag uit bedient Sodexo wereldwijd 75 miljoen consumenten en servicegebruikers, die allen vertrouwen op onze Health & Safety-systemen.
• Dag in, dag uit gaan onze 428.000 medewerkers ervan uit dat Sodexo veilige werkomstandigheden biedt.
• Dag in, dag uit vertrouwen onze cliënten en relaties erop dat Sodexo veilig te werk gaat, conform de regels en voorschriften op locatie.
Om al deze redenen is Health & Safety een strategische prioriteit voor Sodexo. We streven naar een wereldwijde Health & Safety- cultuur waarin op het hoogste niveau wordt gepresteerd. De integratie van Health & Safety in alles wat we doen, minimaliseert de risico’s voor personen en eigendommen.

Ter info:
• Sodexo beschikt over een internationaal netwerk van gekwalificeerde kwaliteits-, gezondheids- en veiligheidsexperts.
• Om onze hoge veiligheidsstandaard te garanderen, heeft Sodexo wereldwijd gecertificeerde (voedsel)veiligheid managementsystemen ingevoerd.

top pagina   index

COLOFON en kerncijfers

Bovenstaande is opgetekend uit een factsheet (informatieblad) uit juli 2014.
In 2016 vertaald van .pdf naar .html door Leo Hooijmans, redacteur MvA van het kennisplatform 'Facilitaire Informatie Online' en de 'Facilitaire Vakbeurs Online'.
Het factsheet had de titel 'SODEXO IN VOGELVLUCHT'!

Ons aanbod : QUALITY OF LIFE SERVICES
Mensen en organisaties presteren beter als ze zich goed voelen. Daarom bieden we services die bijdragen aan een betere
kwaliteit van leven. Quality of Life is daarom hét uitgangspunt in het dagelijks werk van al onze medewerkers.

One-site services
Food Services, schoonmaak, gebouwbeheer of receptiediensten? We bieden oplossingen die waarde toevoegen voor onze cliënten. Daarvoor werken we nauw met ze samen, vooral op de locatie zelf. We bieden On-Site Services binnen acht segmenten: Corporate, Defense, Justice Services, Remote Sites, Sports & Leisure (Sodexo Prestige), Health Care, Seniors en Education.

Medewerkers presteren beter als ze worden gewaardeerd. Om hen te belonen, te stimuleren en te ontwikkelen, hebben we onze Benefits & Rewards Services, bestaande uit vier programma’s:
• Beloning van medewerkers
Van vervoer, presentjes en maaltijden tot persoonlijke aandacht en opleidingen.
• Stimuleringsprogramma’s
We hebben speciale programma’s om mensen te motiveren, hun loyaliteit te vergroten en ze te stimuleren.
• Toegang tot publieke voorzieningen
We geven miljoenen mensen in de wereld toegang tot opleiding, werk, cultuur en overheidssteun.
• Kostenmanagement
Zoals tankpassen, reizen en uniforms.

Een bijdrage leveren aan de kwaliteit van leven van consumenten, van jong tot oud, in hun privéleven. Dit doen we door het bieden van:
• Kinderopvang
Voor overheidsorganisaties en bedrijven verzorgen we kinderopvang. Zo kunnen ouders met een gerust hart naar hun werk.
• Conciërge services
Reserveringen voor restaurants, vliegtickets boeken, kleding naar de stomerij, klusjes in huis? Wij regelen het!
• Thuiszorg voor ouderen
Wij staan ouderen graag bij. Zo nemen we de telefoon op, koken we en doen we huishoudelijke klusjes.

SODEXO GLOBAAL EN IN NEDERLAND



top pagina   index

Voor meer informatie klik op onderstaand plaatje in het blauwe kader.


sodexo - samen naar een betere toekomst
catering, schoonmaak & receptiediensten

voor webinformatie klik op logo.....
(1611-01)




top pagina Sodexo nieuwsinformatie index


Nieuws ivm benoeming Sander Graft tot CEO

Capelle aan den IJssel, 4 november 2016
De Nederlander Sander Graft (58 jaar) is benoemd tot CEO Corporate Services Benelux & Nordics (Denemarken, Finland, Noorwegen en Zweden) bij Sodexo. Zijn benoeming valt samen met het samenvoegen van de Corporate Service segmenten van Nordics en Benelux. Graft is al 25 jaar in verschillende functies werkzaam bij Sodexo waarvan de laatste 8 jaar buiten Nederland.

Graft over de samenvoeging: "We zien dat de marktgebieden in de Benelux en Nordics grote overeenkomsten vertonen. Grote internationale klanten zijn aanwezig in beide regio’s. Dat biedt enorme kansen om te groeien met onze Quality of Life services. Door het samenvoegen van het segment Corporate Services voor deze regio’s kunnen we werken aan meer innovatie en consistente dienstverlening en dat zal ons echt onderscheiden van onze concurrenten."

Sander Graft blijft naast zijn nieuwe functie nog actief in zijn rol van Region Chair voor de Nordics. De organisatie van de twee genoemde regio’s blijft ongewijzigd. Marijke Paalvast blijft Country President Nederland.

Integrated Facility Management
Graft over de speerpunten die hij ziet: "Om de kansen te grijpen die de markt ons biedt, gaan we onze capaciteiten op gebied van Integrated Facility Services nog meer versterken. We gebruiken hiervoor de best practises die we wereldwijd in huis hebben."

Sander Graft is één van de 428.000 medewerkers van Sodexo wereldwijd gezien. Ter ere van de benoeming van Sander Graft vindt u in deze iPresentatie waar Sodexo voor staat!

Voor redactie van de iPresentatie zie colofon.

top pagina   index

Bezoekers keken naar de volgende links in ons kennisplatform:

inrichting bedrijfsrestaurant


door ruben alosery
mede mogelijk gemaakt door facilitaire informatie online
het succes van employee self service


door npq fm solutions
mede mogelijk gemaakt door facilitaire aanbieders online
blijvend van waarde - bidbook 2011 facilitaire dienstverlening

door osb, veneca en nederlandse veiligheidsbranche
mede mogelijk gemaakt door 'facilitaire aanbieders online'
"hé, dat is van ons!"

uit jij & wij, magazine van de pensioenfonds detailhandel
mede mogelijk gemaakt door facilitaire vakbeurs online
nfc index kantoren 2013

door nfc index - voor prestatie vergelijk
mede mogelijk gemaakt door facilitaire aanbieders online
nfc index
kosten kunnen nog verder omlaag!


door leo hooijmans
mede mogelijk gemaakt door facilitaire informatie online

het nieuwe werken
aandachtspunten bij de introductie

een publicatie van de rijksoverheid
mede mogelijk gemaakt door facilitaire informatie online

de (virtuele) servicedesk van de facilitaire organisatie

door henk rietveld en leon-paul de rouw van ministerie bzk
mede mogelijk gemaakt door facilitaire aanbieders online

geld, politiek en religies opruimen!
terug naar het paradijs!


door leo hooijmans
mede mogelijk gemaakt door facilitaire aanbieders online

'wat u nu vraagt, kan niet'

door inga van uchelen van fmn/fmi
mede mogelijk gemaakt door facilitaire vakbeurs online


Tags: catering, schoonmaak, gebouwbeheer, receptiediensten, defensie, justitiele diensten, gezondheidszorg, senioren, opleidingen, sport en vermaak, betere toekomst, sociale en duurzame betrokkenheid, co2 footprint, passie voor dienstverlening, teamgeest, vooruitgang, respect voor anderen, zakelijke integriteit, focus op cliënten en medewerkers.
Leverbaar in Nederlands taalgebied van boven Groningen tot onder Kortrijk (B) en voorbij Enschede tot en met Noord- en Zuid-Holland. En de regio's Amsterdam, Haarlem, Alkmaar, Alphen aan den Rijn, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Middelburg, Breda, Tilburg, Eindhoven, Maastricht, Nijmegen, Arnhem, Enschede, Zwolle, Assen, Leeuwarden, Groningen.

top pagina   index

DezeTekstIsVanLeoHooijmansGalileoNoordwijkFacilitaireInformatieOnline
Dit document niet uitprinten, aub. Denk aan het milieu en uw kosten.
Wilt u het nog een keer lezen maak een bladwijzer (favoriet).
Wilt u het artikel door een ander laten lezen, stuur een link door.


mede mogelijk gemaakt door facilitaire vakbeurs online

facilitaire vakbeurs online
nog nooit wat adverteren zó doelgericht en zó lang houdbaar!
365 dagen per jaar/24 uur per dag.


voor presentatie klik op plaatje.....




facilitaire-informatie-online.nl ©
ingevoerd op 4 november 2016
het laatst gewijzigd op 9-12-2018

voorwaarden voor gebruik/bezoek van deze website: klik hier....
(de kleine lettertjes, maar dan iets groter)