verkeer, transport & parkeren

 

dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door:
facilitaire vakbeurs online
nog nooit was sponsoring zó doelgericht en zó lang houdbaar!
365 dagen per jaar/24 uur per dag.


voor ipresentatie klik op plaatje.....
facilitaire vakbeurs online
nog nooit was adverteren zó doelgericht en zó lang houdbaar!
365 dagen per jaar/24 uur per dag.


voor ipresentatie klik op plaatje.....
(1107-01)

voor het artikel in het Nederlands klik op onderstaand plaatje

visie duurzame mobiliteit

door leo hooijmans redacteur informatie online/manager bureau galileo
mede mogelijk gemaakt door facilitaire vakbeurs online



















verkeer, transport & parkeren

Visie duurzame mobiliteit 2016-2050

deze informatie wordt u aangeboden facilitaire informatie online
mede mogelijk gemaakt door de facilitaire vakbeurs online



Detroit Electric 1912 (foto viama(c)


  Inleiding & historie
1. Opstand
2. Visie op duurzame mobiliteit 2016-2050
3. Andere interessante informatie over duurzame mobiliteit

top pagina mede mogelijk gemaakt door: index

In 1997 bracht autofabrikant Toyota de Prius op de markt. De Prius had een combinatie van een brandstofmotor en een elektrische aandrijving. Hiermee werd de middeklasser, zuiniger dan een klein stadsautootje. Het werd het eerste opstapje naar het moderne elektrische rijden.

We spreken hier over modern elektrische rijden, want elektrische oldtimers bestaan er al sinds 1892, toen William Morrison Uit Des Moines, Iowa zijn eerste elektrische karos (koetswerk) fabriceerde.
Ook Walter Baker hield zich in 1893 al bezig met elektrisch aangedreven auto's en startte in 1899 zijn eigen merk.
De Baker Electric stond model voor de auto van ‘Oma Duck’ in de stripboekjes van Walt Disney en de tekenfilmserie 'Donald Duck'.
De prachtige, zijden en brokaten interieurbekleding, hetgeen deze Baker typeert als een luxe automobiel, was gericht op dames uit de hogere kringen. Vanwege de vaak grote hoeden die gedragen werden, is de auto hoog gebouwd. De Baker werdt gepositioneerd als een ‘aristocraat van het automobilisme’, die afrekende met ‘de onzekerheden van auto’s met verbrandingsmotoren of stoommachines’.
Het ‘dashboard’ was bovenin gemonteerd, tegen het dak aan, en behelste niet meer dan een Volt- en een Ampèremeter. De accu’s waren onder de ‘motorkap’ en in een ruimte achterin gemonteerd; de motor zelf bevond zich onder de zitbank. Sturen gebeurde nog met een stuurstang, hetgeen al vrij ouderwets was in de tijd dat deze auto op de markt kwam. De batterijen konden worden opgeladen door aansluiting op het elektriciteitsnet.
Detroit Electric, een ander merk bouwde tussen 1907 en 1939 13.000 elektrisch aangedreven auto's. Henry Ford had er één. Thomas Edison reed in een Baker!

De auto- en olie-industrie zagen echter geen winst in elektrisch rijden en veegden de elektra-auto van de kinderkopjes en zandwegen!
DezeTekstIsVanLeoHooijmansGalileo
top pagina mede mogelijk gemaakt door: index
NoordwijkFacilitaireInformatieOnline
Maar nu, begin 21e eeuw, komen de regeringen/mensen in opstand tegen milieuvervuilende schoorstenen, vliegtuigen en vooral auto's. De olie- en autobranche hebben te lang hun indoctrinatie* gehad op het maatschappelijk en zakelijk leven. 'Men' gaat voor duurzaam en milieuvriendelijk.
Er zijn door de jaren heen allemaal rapporten en interviews van experts verschenen en getoond, die door de fossiele brandstofleveranciers en autobranche werden gesponsord. Direct en indirect. Denk aan de gebroeders Koch, oliebaronnen in Texas, die miljoenen dollars per jaar uitgeven om wind- en zonne-energie in een stom daglicht te zetten. In de periode 2006-2011 meer dan 50 miljoen aan campagnegeld tegen klimaatverorderingen en voor klimaatsceptici.
*Indoctrinatie is een vorm van manipulatie door het systematisch en eenzijdig onderwijzen van aanvechtbare overtuigingen of opvattingen, met de bedoeling dat deze kritiekloos worden aanvaard!
Een voorbeeld is het 'dieselschandaal' van VW (Volkswagen) in september 2015. De uitstoot van Co2 werd bij controle tijdelijk verlaagd door middel van zogenaamde 'sjoemelsoftware'. En niet alleen VW maakte zich schuldig. De sjoemelsoftware werd 'breed' gebruikt!


Om eens tegengas (:-)) te geven heeft Bureau Galileo uit Noordwijk een visie opgetekend over duurzame mobiliteit tussen nu (2016 en 2050). De kosten van de visie zijn nihil, maar het resultaat mag er zijn.

top pagina mede mogelijk gemaakt door: index

De eerste versie werd op twitter geplaatst op 4 oktober 2016. Er was weinig kritiek op de eerste versie. Alleen @advandermeer kwam met een slimme aanwijzing betreffende het aantal snellaadpalen in 2050.
De tweede versie van 8 oktober staat hieronder. Aan iedereen die dit leest graag de vraag om kritische vragen en/of kanttekeningen te zenden naar de redactie, alstublieft!

Visie duurzame mobiliteit 2016 2020 2025 2050
Auto's op fossiele brandstof in Nederland 8.000.000 8.750.000 6.500.000 500.000
Hybride auto's in Nederland 200.000 4500.000 500.000 275.000
Elektrisch rijdende auto's in Nederland 65.000 200.000 750.000 2.500.000
Autonoom elektr. rijdende auto's 2 50 50.000 3.500.000
Auto's totaal 8.265.002 9.400.050 7.800.000 6.775.000
         
Aantal tankstations bemand 2.800 2.400 1.200 250
Aantal tankstations onbemand 1.400 1.700 1.500 500
Aantal tankstations totaal 4.200 4.100 2.700 750
Laadpalen 18.150 30.000 40.000 95.000
Snellaadpalen 560 1.250 2.400 11.000
Laden thuis en/of in garage van deelauto's 2060 7.020 19.400 960.000
Laadpunten totaal 29.170 46.470 67.200 1.067.500
         
Gemiddelde prijs van benzine aan de pomp (liter) € 1,50 € 1,65 € 2,50 € 5,00
Gemiddelde prijs snelladen aan snelweg (kWu) € 0,75 € 0,60 € 0,50 € 0,35
Gemiddelde prijs laden thuis/deelauto's (kWu) € 0,18 € 0,18 € 0,16 € 0,15

Ter info: Er zijn nu (2017) ruim 8 miljoen personenauto's in Nederland.
Die auto's rijden gemiddeld één uur per dag.
Door auto's te delen schep je lucht in de openbare ruimte.
De doelstelling van 'Buurtauto Noordwijk' (zie iPresentatie hieronder) is minder milieuvervuiling in het algemeen en met elektrisch voortgedreven voertuigen geen CO2-uitstoot meer.
En zeker lagere kosten voor uw en onze mobiliteit!
Een rekenvoorbeeld voor het algemeen nut.
In de Gemeente Noordwijk wonen meer dan 40.000 inwoners. Gemiddeld staan er 15.000 personenauto's geparkeerd.
Een middenklasse-auto kost exclusief brandstof ongeveer 500 euro per maand. Dat is 7.5 miljoen per maand. 90 miljoen per jaar.
'Buurtauto Noordwijk' wil het aantal auto's naar 60% te reduceren.
Voor de inwoners zal dat op jaarbasis ruim 30 miljoen euro besparen.
Rekent men dit door naar geheel Nederland spreekt men over een besparing van 8.000.000*500 euro= 4 miljard*12= 48 miljard/3= 16 miljard euro per jaar.
Het heeft tijd nodig om dit te realiseren. Dus vandaag nog beginnen om er over na te denken en de mogelijkheden te overleggen.
Een rekenvoorbeeld voor u persoonlijk.
Een rekenvoorbeeld voor u persoonlijk is een kwestie van inschatten. Voor de totale mobiliteit heeft u naast de deelauto openbaar vervoer nodig. Of een taxi of huurauto. Niet meer denken aan één auto voor de deur (of twee, of drie). Maar aan een mix van mobiliteitvoorzieningen. Dus net als in de vorige alinea beginnen om er over na te denken en de mogelijkheden te overleggen.


top pagina mede mogelijk gemaakt door: index

Zie ook de volgende artikelen op ons kennisplatform:
balans voor mobiliteit

door planbureau voor de leefomgeving
mede mogelijk gemaakt door de facilitaire vakbeurs online
durensa® elektrisch verwarmen
hartverwarmend infrarood voor thuis, keuken, badkamer en kantoor
stap slimmer en sneller door de energietransitie heen.

voor ipresentatie klik op plaatje....
aan het gas? liever niet meer!

door leohooijmans
mede mogelijk gemaakt door facilitaire vakbeurs online
visie duurzame brandstoffenmix

door het ministerie van infrastructuur en milieu
mede mogelijk gemaakt door de facilitaire vakbeurs online
nederland krijgt nieuwe energie

door diverse politieke partijen
mede mogelijk gemaakt door facilitaire vakbeurs online
rijden op stroom
met medewerking van clubgreen
mede mogelijk gemaakt door facilitaire informatie online
wie vermoordde de elektrische auto
in 1996 liep de EV1 van de lopende band van General Motors
wat ging er mis en waarom werden ze in 2003 vernietigd?
mede mogelijk gemaakt door facilitaire vakbeurs online
benzine- en dieselauto's verdwijnen
leve de elektrocar!

door leo hooijmans
mede mogelijk gemaakt door facilitaire vakbeurs online

elektrische mobiliteit in 2020
volop kansen voor nederland
door ernst & young
mede mogelijk gemaakt door facilitaire vakbeurs online
onafhankelijke life-cycle-analysis

uit dak+bouw 2012, html-vertaling leo hooijmans
mede mogelijk gemaakt door facilitaire vakbeurs online

DezeTekstIsVanLeoHooijmansGalileoNoordwijkFacilitaireInformatieOnline
Dit document niet uitprinten, aub. Denk aan het milieu en uw kosten.
Wilt u het nog een keer lezen maak een bladwijzer (favoriet).
Wilt u het artikel door een ander laten lezen, stuur een link door.

deze informatie wordt u aangeboden facilitaire informatie online
mede mogelijk gemaakt door de facilitaire vakbeurs online
facilitaire vakbeurs online
nog nooit was sponsoring zó doelgericht en zó lang houdbaar!
365 dagen per jaar/24 uur per dag.

voor ipresentatie klik op foto.....
facilitaire vakbeurs online
nog nooit wat adverteren zó doelgericht en zó lang houdbaar!
365 dagen per jaar/24 uur per dag.

voor webinformatie klik op plaatje.....
(1802-01)(1107-01)
facilitaire-informatie-online.nl ©
ingevoerd op 4 oktober 2016

het laatst gewijzigd op 16-01-2024
voorwaarden voor gebruik/bezoek van deze website: klik hier....
(de kleine lettertjes, maar dan iets groter)