|
verkeer,
transport & parkeren |
|
dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door
facilitaire vakbeurs online
nog nooit wat adverteren zó doelgericht en zó lang houdbaar!
365 dagen per jaar/24 uur per dag.
voor presentatie klik op plaatje..... |
|
(1107-01)
voor het artikel in het Nederlands klik op onderstaand plaatje
|
bmw i3 rex genomineerd
voor auto van het jaar 2016
door leo hooijmans
mede mogelijk gemaakt door facilitaire vakbeurs online |
|
|
verkeer,
transport & parkeren |
|
BMW i3 is het bijna!
|
|
mede mogelijk gemaakt door facilitaire vakbeurs online
|
|
(foto's bmw, bovenstaande foto: bewerking leo@hooijmans-noordwijk.nl) |
BMW i3
REX is door de redactie
genomineerd voor auto van het jaar 2016 |
1. |
Inleiding (7 december 2013) |
|
2. |
Actieradius elektrische auto's anno 2013 |
|
|
Proefrit (16 mei 2014) |
|
3. |
BMW i |
|
4. |
Bezoekers keken naar: |
|
Rijden op stroom is allang een droom van onze redactie.
Het rijden op stroom kwam tot nu toe nog steeds niet op gang. De auto-industrie en de oliemaatschappijen frustreren de acceleratie
van het elektrisch rijden al decennia lang. In 1901 had de helft van de auto's in New York een elektrische aandrijving. Maar aan een auto met ingebouwde stofzuigermotor, die met een beetje elektra als een speer door het verkeer reed, konden de auto-industrie en de oliebaronnen te weinig verdienen. Vandaar dat een milieuvervuilende en torenhoge kostende industrie werd opgelegd aan burgers, boeren en buitenlui.
|
Jarenlang proberen dezelfde industrieën met valse voorwendsels het vervuilende tijdperk te verruimen. Er kwamen hybride voertuigen. Veertig tot zestig kilometer op elektra en verder op een benzine of dieselmotor. Tweemaal te kostbaar. Eénmaal omdat er twee motoren moeten worden ingebouwd. Tweemaal omdat subsidies voor dit soort voertuigen worden misbruikt door leaserijders. Hoezo, de auto thuis aan de contactdoos leggen, als de benzine door de baas betaald wordt?
Hierover kunnen we nog meer doorzagen. Maar dat is niet de bedoeling van dit artikel. Het feit is dat we er bijna weer zijn met de elektracar.
Diverse elektrische voertuigen halen de actieradius van 160 kilometer. Dat is voor veel rijders te weinig. Het meest ideale zou een 300 km actieradius zijn. Op dit moment van schrijven (7 december 2013) wordt dat alleen gehaald door de Tesla S. Dat is zeker een succes voor de Tesla fabrikant. Maar een instapprijs van ongeveer 80.000 euro is geen succes voor het elektrisch rijden in het algemeen. Ook de BYD-e6 (Bild Your Dreams) uit China haalt de 300 kilometer, maar die wordt in Nederland (nog) niet geïmporteerd.
|
DezeTekstIsVanLeoHooijmansGalileoNoordwijkFacilitaireInformatieOnline
De Ford Focus is in de aanbieding met een actieradius van 162 km. Ook de Nissan Leaf, Peugeot IOn, Renault ZOE en de BMW i3 zitten in dit bootje.
De BMW i3 is in november 2013 bestelbaar geworden. Echter alleen met de batterijen vulbaar tot de voornoemde actieradius.
Het is voor autobezitters met een auto van hoogstens 10 jaar oud dus wachten op betere batterijen of in ieder geval een betere prestatie van de elektracar.
Voor onze redactie gelden echter drie persoonlijke reden om toch een elektracar te overwegen. De huidige (overigens zeer goede) Audi-A4 (1998) is in iedere onderhoudsbeurt weer behoorlijk aan de beurt. De tweede reden is dat wij de mogelijkheid hebben van makkelijk opladen van de accu's. Een inpandige garage helpt daarbij. Automobilisten die de auto niet voor de deur kunnen parkeren, zijn afhankelijk van een oplaadpunt. Die oplaadpunten blijven nog achter. Dat probleem blijft nog een paar jaar duren. Ook de snellaadpunten bij de tankstations langs de snelweg blinken niet uit in het vooruitzien. Afwachten tot de olie op is? Of onbetaalbaar?
De derde reden is dat elektrisch rijden ons veel voordeliger lijkt. In vijf jaar elektrisch rijden rekenen we op een onkostenreductie van een 12.000-15.000 euro. En dat is voorzichtig ingeschat bij de huidige olieprijzen.
Een tussenoplossing voor ons komt er in 2014 aan. De BMW i3-REX. BMW noemt het een Range Extender. Om de actieradius te vergroten. Wij zien REX liever benoemd als NOAG (NOodAGgregaat). (zoek ........)
De laatste maanden hebben we door onderzoek uitgevonden dat we met 160 kilometer net wel, of net niet thuiskomen. We gaan in de toekomst proberen te voorkomen om niet meer naar de benzinepomp te gaan, maar als de nood aan de man (elektracar) is, kan men beter een litertje benzine slurpen en daarna thuis aan het elektra-infuus gaan.
In december 2013 hebben we een proefrit gemaakt vanuit BMW Den Haag. Wat kan een uurtje kort zijn. Of snel gaan. Om alle rij- en gemaks-mogelijkheden van de elektrische BMW te achterhalen heb je meer tijd nodig.
Even in het kort. De auto ligt stabiel op de weg, stuurt heel direct en aan het prikpendaal (voorheen 't gaspendaal) met ingebouwde rem is het snel wennen. Je hebt meer het gevoel dat je zweeft, dan dat je rijdt. Maar het rijden merk je wel als je het prikpendaal hard intrapt. Dan wordt je gelanceerd, zoals in een sportwagen-turbo. Met de rug in de kussens! Dan is het geen lieve auto meer, maar een racemonster. Goed dat op het dashbord de werkelijke rijsnelheid en de maximum toegestane snelheid wordt weergegeven. Voor uzelf de keuze: wel/geen verkeersboete :-(:-).
|
De redactie van Facilitaire Informatie Online heeft BMW diverse malen geprobeerd te contacten om hun prachtige brochure uit maart 2013 uit te brengen op de Facilitaire Vakbeurs Online. Maar geen enkele reactie op onze pogingen. BMW verdient het eigenlijk niet dat ze de hemel worden ingeprezen. Nou ja, vooruit, niet met de benzine- en dieselauto's, maar wel met hun focus op de nieuwe elektrische BMW i3. Alle begin is moeilijk. Geef ze een kans en lees hieronder een samenvatting uit de brochure, van wat de auto gaat brengen. |
Proefrit ervaringen.
In december 2013 kregen we de gelegenheid om een uurtje in de BMWi3 te toeren. Bij een beperkt aantal verkooppunten in Nederland. Wij moesten vanuit Noordwijk naar BMW Den Haag.
We werden keurig netjes ontvangen. Rijbewijs kopieren, sleutel ontvangen, korte uitleg bij de auto en daarna een uurtje toeren. Heel ontspannen en vriendelijk.
Een geweldige ervaring. Vooral de acceleratie zonder een schreeuwende motor trok de aandacht. Er viel zoveel te beleven en te zien in de auto, dat het uurtje voorbij was, voor we het goed en wel wisten.
Daarna het prijskaartje doorgesproken bij een vriendelijke medewerker en een lekker kopje koffie. De samenstelling van de prijs kon heel precies opgeroepen worden op het beeldscherm van de medewerker. Geheel volgens de gebruiksvriendelijke regels voor online bestellen.
De auto in basissamenstelling start bij 35.000 euro. Een mooie prijs tussen de concurrerende elektro-voitures. Voor de REX komt er 5.000 euro bij en voor alle prachtige toeters en bellen kan men er nog eens 15-20 duizend euro bij optellen.
Op het moment dat we lyrisch naar huis reden, beseften we wel dat het een hele zak met geld is. Maar niet even terugrekenen naar de guldens van de vorige eeuw :-).
We stelden het bestellen even uit om er nog eens goed over na te kunnen denken. Bovendien wilden we enkele zaken nog eens onder de loep nemen.
Onder andere: Hoeveel kilometers rijden wij per rit? Of in een gecombineerde rit naar familie en kennissen. Die komen niet dagelijks voor, maar wel regelmatig. En laten we eens rondneuzen naar ervaringen van andere elektrarijders. Met name met de BMWi3 rijders.
16 mei 2014 kregen we een tweede kans.
In Noordwijk kwam de BMW i On Tour langs bij Van Poelgeest. Een uitnodiging om er een mooie dag van te maken. Het weer was mooi, dus dat was mooi meegenomen. De testdag duurde echter kort. Er was een route, onder begeleiding, uitgekozen om ongeveer een kwartier rond te rijden. De auto was al bekend van de vorige proefrit en er werd alleen maar onderstreept, wat er al eerder ervaren was. Een geweldige auto met het rapportcijfer een 10-plus. Ook de REX (Range Extender) werd uitgeprobeerd. Het motorgeluid was op de snelweg nauwelijks te horen.
Het bezoek was verder ook kort. Het nakaarten werd nauwelijks gedaan.
Een fotografe, die snel het bezoek vastlegde. Een kopje koffie en van de charmante dames kregen we een 'goodypack'*.
Als er een verkoper in de buurt was geweest, was de koop misschien gesloten. Maar dat was niet het geval. Er hing trouwens een afhoudende sfeer bij Van Poelgeest. Medewerkers waren druk met elkaar in gesprek, zaten diep in hun computerwerk of ontweken oogcontact. Het Team i On Tour zat echt op een eigen eiland. Wel begrijpelijk. Ronkende benzine en dieselmotoren ademen een andere atmosfeer dan e-motoren. Maar of 'de rug toekeren' je helpt is de vraag.
Het nog niet direct bestellen heeft bij ons wel gevolgen. In gesprekken met diverse geïntresseerden werd getwijfeld aan de (elektrische) actieradius. De 160 km wordt wel gehaald, maar alleen onder goede omstandigheden. Eén van de omstandigheden is regelmatig stoppen en/of afremmen. In de stedelijke omgeving. Het technisch vernuft zit in het afremmen van de motor. Er wordt dan elektriciteit teruggewonnen. Dit in tegenstelling tot rijden op de snelweg. Dan wordt het pendaal ingetrapt en wordt er niets teruggewonnen. Een opmerking in een review in Autoweek zette ons aan het denken. Daar was een reviewer trots dat hij op de snelweg de 90 km afstand had gehaald en dat hij nog wel 20 km overhad. Dat is 110 en geen 160 km.
Een voor ons belangrijke afstand van ongeveer 200-220 km wordt dan waarschijnlijk niet gehaald. Zeker niet als de batterijen na verloop van tijd teruglopen in capaciteit.
Voor boodschappen doen en de kinderen naar school brengen is de BMWi3 een prachige wagen. Maar voor ons is het bereik van de auto nog te kritisch. Wij zetten de aankoop nog even in de koelkast. Misschien dat bij een opwaardering de auto een groter elektrisch en/of tankinhoud krijgt. We hopen 2016, maar het kan ook nog wel 2017 worden. Eigenlijk hopen we eerder. Misschien zijn andere automerken wakkergeschud, omdat de trend naar elektrisch rijden waarschijnlijk gaat accelereren. Met zonnepanelen op dak, een elektrische verwarming en een elektrische auto vullen de oliesjeiks en gashandel vanuit Rusland niet meer hun 'ниже' (da's russisch voor zakken).
|
*'goodypack'.
Bij het afscheid nemen werd er een doos cadeau gedaan. De ontvangstdames werden uitgavecommite. Ze stonden te stralen. Daarom kon ik het niet over mijn hart verkrijgen het pakket direct retour te geven.
Ze wisten niet dat deze verspilling van papier bij mij niet goed besteed is. In de doos zat een pen, gemaakt van carbon, het materiaal waarvan de carressorie van de i3 gemaakt is. Maar ik gebruik nauwelijks één pen in de vijf jaar. Met de hand schrijven! puhhh:-). Een verrassing was een speciale waterfles van kunststof met de melding dat het beter is om water uit de kraan te drinken en geen petflessen weg te gooien. En dat net in de tijd dat veel vriendinnen van mijn vrouw melden, dat plastic flessen na een paar maal gebruikt te worden gevaarlijke stoffen gaan afscheiden. Roestvrij staal en/of glas is het advies.
Ja, en dan verder een kilo papier. Folders die ik al heb weggegooid. Internetinformatie op een TabletPC is veel mooier. En een notitieblok met een geweldig mooie kaft. Maar die gebruik ik zeker al 15 jaar niet meer.
BMW innovatief en duurzaam? De i3 misschien wel, maar de afdeling Marketing zeker niet. Zo vorige eeuw.
|
BMW i
De wereld is in beweging. BMW is in beweging. En beweging resulteert altijd in iets spannends: verandering. Het beste voorbeeld hiervan levert BMW met BMW i – innovatieve autoconcepten en slimme dienstverlening, die mobiliteit in stedelijke gebieden eenvoudiger, intelligenter en duurzamer zullen vormgeven. En dat niet pas morgen, maar reeds vandaag.
BMW i bewijst dat duurzaamheid en puur rijplezier elkaar niet uitsluiten maar juist perfect kunnen aanvullen – waarbij de eisen die de moderne maatschappij stelt aan globale mobiliteit niet uit het oog worden verloren; integendeel.
|
AANDRIJVING VOOR EEN NIEUW TIJDPERK BMW eDrive.
Rijplezier van de volgende generatie: de volledig elektrische aandrijving BMW eDrive geeft de BMW i3 een indrukwekkende acceleratie, direct voelbaar aan het enorme koppel vanuit stilstand. Tegelijkertijd zorgen de slimme programma's ECO PRO en ECO PRO+ van BMW EfficientDynamics voor
een efficiënte omgang met energie, en daarmee voor een verbazingwekkende actieradius. |
INFORMATIE, INTELLIGENT VERBONDEN.
Dynamische actieradiuscalculatie, actuele oplaadstatus en route-efficiency – de nieuwe BMW i3 houdt u voortdurend op de hoogte met relevante gegevens. Uiteraard in de auto en per smartphone ook erbuiten – dankzij de omvangrijke BMW i ConnectedDrive diensten.
|
ENTREE IN HET CARBONTIJDPERK.
De passagierskooi van uiterst sterke koolstofvezel is niet alleen 30 % lichter dan aluminium en levert dus een aanzienlijke gewichtsbesparing op, maar biedt door de torsiestijfheid ook optimale veiligheid. In het interieur van de BMW i3 maken organische, natuurlijk behandelde materialen zoals eucalyptushout, met olijvenblad gelooid leder en ecologische wol de duurzaamheid zichtbaar en het hoge kwaliteitsniveau tastbaar. |
|
NAUW VERBONDEN, GROTERE ACTIERADIUS.
Met de BMW i Remote App voor smartphones kunnen bijvoorbeeld de actieradius en de actuele laadtoestand worden weergegeven en ook het oplaadproces worden geregeld. Tevens kunnen de interieur- en accutemperatuur voor de rit worden ingesteld.
Innovaties voor de efficiëntste route.
Met de speciaal op elektromobiliteit afgestemde BMW i ConnectedDrive diensten voor navigatie bereikt u de bestemming gemakkelijk en veilig. Het kernelement is de actieradiusassistent met dynamische actieradiuskaart. Deze geeft de resterende actieradius weer, met inachtneming van oplaadstatus, rijgedrag, geografische informatie en real-time verkeersinformatie. Desgewenst kunt u oplaadpuntgegevens of de integratie van het openbaar vervoer in de routeplanning weergeven in het navigatiesysteem. De actieradius wordt in de modi COMFORT, ECO PRO en ECO PRO+ gevisualiseerd door BMW EfficientDynamics.
Voor meer informatie klik op de foto in onderstaand blauw kader:
|
BMW i3
100% elektrisch, 170 pk en een actieradius van 290 km.
160 op batterij, 130 op range extender!
voor webinformatie klik op plaatje... |
|
(1303-01)
Bezoekers keken naar de volgende links in ons kennisplatform:
|
rijden op stroom
met medewerking van clubgreen
mede mogelijk gemaakt door facilitaire informatie online
|
|
benzine- en dieselauto's verdwijnen
leve de elektrocar!
door leo hooijmans
mede mogelijk gemaakt door de vakbeurs online |
|
wie vermoordde de elektrische auto
in 1996 liep de EV1 van de lopende band van General Motors
wat ging er mis en waarom werden ze in 2003 vernietigd?
mede mogelijk gemaakt door facilitaire vakbeurs online |
|
facilitaire vakbeurs online
mobiliteit, elektrisch en duurzaam!
365 dagen per jaar/24 uur per dag.
voor presentatie klik op plaatje..... |
|
plankgas - de serie
over 'op groen gas rijden' door marie-claire van den berg
mede mogelijk gemaakt door facilitaire vakbeurs online |
|
ttt tesla test-toertocht
een toertocht in optima forma!
maak kennis met elektrisch rijden vanuit noordwijk
zoef rond in de bollenstreek, leiden, den haag en haarlem
voor ipresentatie klik op plaatje..... |
|
nederland krijgt nieuwe energie
door diverse politieke partijen
mede mogelijk gemaakt door facilitaire aanbieders online |
|
handleiding duurzaam inkopen
opgesteld in opdracht van
het ministerie van infrastructuur en milieu
omgezet naar .html door facilitaire aanbieders online
|
|
elektrische mobiliteit in 2020
volop kansen voor nederland
door ernst & young
mede mogelijk gemaakt door facilitaire aanbieders online |
|
DezeTekstIsVanLeoHooijmansGalileoNoordwijkFacilitaireInformatieOnline
Dit document niet uitprinten, aub. Denk aan het milieu en uw onkosten.
Wilt u het nog een keer lezen maak een bladwijzer (favoriet).
Wilt u het artikel door een ander laten lezen, stuur een link door.
|
|
mede mogelijk gemaakt door facilitaire vakbeurs online
facilitaire vakbeurs online
nog nooit wat adverteren zó doelgericht en zó lang houdbaar!
365 dagen per jaar/24 uur per dag.
voor presentatie klik op plaatje..... |
|
(1107-01)
|
facilitaire-informatie-online.nl ©
ingevoerd op 07 december 2013
het laatst gewijzigd op
21-05-2015
voorwaarden voor gebruik/bezoek van deze website: klik hier....
(de kleine lettertjes, maar dan iets groter)
|
|