«« gebouw(kunde),
kantoor(concepten) & vastgoed |
dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door
Facilitaire Aanbieders Online
voor zoeken naar producten/diensten en verenigingen
klik op foto.... |
|
kennismakingsrit elektrisch rijden
advies tot betrekking met duurzame en energiezuinige mobiliteit!
maak kennis met elektrisch rijden vanuit noordwijk
voor ipresentatie klik op plaatje..... |
|
(1303-01)
klik voor het artikel op onderstaand plaatje
|
onafhankelijke life-cycle-analysis
uit dak+bouw 2012, html-vertaling leo hooijmans
mede mogelijk gemaakt door facilitaire aanbieders online |
«« gebouw(kunde),
kantoor(concepten) & vastgoed |
Onafhankelijke Life Cycle Analysis
|
|
mede mogelijk gemaakt door facilitaire aanbieders online
|
|
Ecoboat en Ecoporto: zie verder in de tekst
Een onafhankelijke Life Cycle Analysis geeft meer focuspunten voor verbeteringen
LeoHooijmansGalileoNoordwijkFacilitaireInformatieOnlineHoezo??
Spark design & innovation integreert ecologische duurzaamheid in GreenLab.
Als Nederland geen glasbakken zou hebben, zouden onze glazen flessen veel minder duurzaam zijn. Dat moet allemaal in de overwegingen meegenomen worden. In ons GreenLab geeft Life Cycle Analysis een completer beeld van duurzaamheid dan cradle-to-cradle
.
Wat we hier aan producten en diensten ontwerpen, moet zinvol, duurzaam en baanbrekend zijn. De innovatie moet dus een sterke toe-gevoegde waarde aan het product of dienst geven. Qua innovatie proberen we dus grote stappen te zetten, waardoor onze opdrachtgevers hun concurrenten in één keer op afstand kunnen zetten.
”Het is een van de uitgangspunten van Spark design & innovation, dat op een locatie in het Rotterdamse Vierhavengebied voor zijn cliënten ideeën vormgeeft, in de breedste zin van het woord. Dat begint bij de briefing door de opdrachtgever, wordt vervolgt met het bouwen van een concept, het kiezen van de materialen en de integrale productontwikkeling tot en met het begeleiden van de productie. Als het maar vernieuwend is. Spark design & innovation is in 1997 ontstaan uit een fusie van NoorderBreedte ontwerpbureau uit Delft (1992) en Vici Product Development uit ‘sGravendeel (1994). Ir. Robert Barnhoorn en ir. Maarten Wilming geven leiding aan Spark, dat bestaat uit 25 vaste ontwerpers en creatieven met een trackrecord in innovatie.
Terug in verbruik.
Robert Barnhoorn en product innovator ir. Michel van Schie leggen uit, dat Spark streeft alle opdrachten waaraan het bedrijf werkt, door de molen van de ecologische duurzaamheid te halen. “De wereld gebruikt te veel natuurlijke hulpbronnen. Dat kan zo niet langer. In onze studietijd was ecodesign nog in opkomst. Toen schreven we studies over recycling. Maar de situatie is heel anders geworden. We weten intussen, dat de wereldbevolking tot 2050 zal groeien van 7 naar circa 10 miljard mensen. De consumptie zal dus groeien, maar de beschikbare ruimtes en resources zullen slinken. We moeten dus zeker een veelvoud terug in ons verbruik. Dat vergt extreem denken, en extreem zoeken naar nieuwe systemen en producten. Dat vereist ook een productief out-of-the-box denken.”
Innovatiemanagement.
“Vijftien jaar geleden ontwierpen we uitsluitend producten, materiële zaken. Nu denken we ook mee over de invulling van de gehele product dienst-combinatie. Uiteindelijk gaat het erom, intelligente producten te ontwerpen, in combinatie met intelligente diensten. We moeten wel, want producten en diensten kunnen niet meer zonder elkaar functioneren. Het wordt daarom steeds belangrijker dat een ontwerper kan samenwerken met bedrijfskundigen, dat hij een businessplan kan maken, kortom, dat hij als ontwerper oog heeft voor zijn ontwerp in een groter verband. Een product kan op zichzelf wel interessant zijn, maar het moet als een dienst in de markt gezet kunnen worden. Naast pure productontwikkeling is bij ons in de afgelopen jaren het innovatiemanagement steeds prominenter geworden.
”Barnhoorn en Van Schie geven een voorbeeld van dat innovatief, over-de-grens-heen denken. “We hebben voor een klant ooit een terugnamesysteem voor douchestoelen en andere revalidatie hulpmiddelen ontworpen. Het recyclen van een product is niet moeilijk, maar wél het fysiek terughalen. Dát is immers een kwestie van organiseren. We innoveren derhalve niet alleen producten, maar ook diensten.”
Nog een voorbeeld, nu over automotive-innovatie: “Het is niet meer voldoende om een auto zuiniger te maken. Dat schiet tekort. Tegenwoordig moet je natuurlijk het hele transportstelsel en bijbehorende infrastructuur in beschouwing nemen waarbinnen onze voertuigconcepten gebruikt zullen worden.”
Ecoboat en Ecoporto
De Euro-Brazilian Council for Sustainable Develop-ment (EUBRA) wil komend jaar in de Braziliaanse staten Pernambuco en Acre een duurzaam transportconcept introduceren. Spark design & innovation heeft in opdracht van EUBRA meegedacht over het totaalconcept en heeft de ideeën vastgelegd in een aantal pakkende visualisaties. Dit concept bestaat uit een aantal Ecoboats en de bijbehorende Ecoportos. De Ecoboat is een elektrische waterbus voorzien van zonnepanelen en windturbines en is zelfvoorzienend. De techniek van de Ecoboat komt van het Australische bedrijf Solar Sailor. De busstations, de zogenaamde Ecoportos, maken ook gebruik van zonne- en windenergie en zijn ook zelfvoorzienend. Bij deze stations zal de elektrische accu van de boten om de zoveel tijd gewisseld worden. Het doel van dit project is om de bevolking van ver afgelegen gebieden in het Amazonegebied een kans geven om gebruik te maken van openbaar vervoer. Door de introductie van de Ecoboats zal ook de lokale handel een flinke impuls krijgen. |
Sportscholen en fitnessclubs razend enthousiast.
De Human Power Fitness Bicycle ontwierp Remi Veenman van Spark design & innovation met de gedachte dat het zonde is om de energie die sporters in de fitnessclub verzetten zomaar verloren te laten gaan. De spinningfiets voor sportscholen is gemaakt van biobased en herbruikbare materialen en heeft de mogelijkheid om met het spinnen elektriciteit op te wekken, die rechtstreeks aan het openbaar net kan worden geleverd. De fiets is volledig plug-and-play, kan aangesloten worden op elk stopcontact. De fiets is volledig recyclebaar, waarbij het grootste gedeelte van de gebruikte materialen zonder verontreinigingen kunnen worden hergebruikt.
Zoals zo vaak bij slimme innovaties snijd het mes aan twee kanten. De gebruiker levert niet alleen zelf energie aan het lichtnet, maar zal door de terugkoppeling vanuit de fiets ook veel bewuster worden van wát energie (kilowattuur) nu eigenlijk is en hoeveel moeite het kost om het te generen. Dus zal de gebruiker kritischer kunnen gaan kijken naar hoeveel energie hij gebruikt.
Bij een gemiddeld gebruik zal de fiets
100-150 watt aan energie aan het lichtnet leveren, te vergelijken met het verbruik van een moderne LCD tv. Jaarlijks levert dat voor de sportschool of fitnesclub een besparing van ruim 65 euro per fiets op.
Ter validatie is voor de fitnessfiets een uitgebreide LCA (life cycle analysis) uitgevoerd.
|
Bovenstaande tekst komt uit het vakblad DAK+BOUW
Opinie en ideevorming voor management -2- najaar 2012
Zie link in onderstaand kader!
DezeTekstIsVanLeoHooijmansGalileoNoordwijkFacilitaireInformatieOnline
Dit document niet uitprinten, aub. Denk aan het milieu en uw onkosten.
Wilt u het nog een keer lezen maak een bladwijzer (favoriet).
Wilt u het artikel door een ander laten lezen, stuur een link door.
|
|
DAK+BOUW trefpunt van daktechniek
voor webinformatie klik op foto.....,
|
|
(1204-01)
mede mogelijk gemaakt door facilitaire aanbieders online
Facilitaire Aanbieders Online
voor zoeken naar producten/diensten en verenigingen
klik op foto.... |
|
|
facilitaire-informatie-online.nl ©
ingevoerd op 22 januari 2013
het laatst gewijzigd op
10-10-2016
voorwaarden voor gebruik/bezoek van deze website: klik hier....
(de kleine lettertjes, maar dan iets groter)
|
|
|