Samenvatting overleg met Greenchoice vanaf 23 november 2021.

Mail van Leo Hooijmans: aan Info Greenchoice op 23 november 2021 17:06.
Onderwerp: Overleg ivm jaarnota en nieuw contract.

Geachte medewerker van Greenchoice,
Op 22 november heb ik overleg gehad met Max in de Chat via de webbrowser.
Max was zeer voorkomend, maar kon op mijn vragen niet voldoende antwoord geven.

1. Eén van de onderwerpen was de jaarnota 2021.
Opvallend voor mij was de meerprijs over het hele jaar van 665,68 ten opzichte van 2020.
Na onderzoek bleek er een verschil te zijn door de vergoeding in de windvangers.
In 2020 1.029,30 tegenover 513,78 in 2021. Verschil is 515,52.

Op 21 november heb ik nog even geneusd op Mijn Greenchoice naar de stand van de Windvangers.
Op de pagina stond dat de 6 windvangers inmiddels € 1.305,91 hebben opgebracht.
Het verschil tussen de windvangers op de website en op de jaarnota is € 790,39.
Gaarne zie ik een nieuwe jaarnota tegemoet met een notabedrag van € 17,68.
(808,07 voor bijbetalen, minus 790,39)

2. Een ander onderwerp is het nieuwe termijnbedrag en een eventueel jaar-/meerjaren contract.
Op 21 november heb ik daarvoor bij het wijzigen van het termijnbedrag gezien dat u een geschat termijnbedrag opgeeft van € 347. Dat is een stijging van 70%.
Het gemiddelde (geschatte) jaarverbruik was 16.512 kWu. Dat komt overeen.

Op 22 november in het overleg met Max stelde hij voor om een Offerte Groengarantie voor 1 jaar te mailen.
Keurig netjes ontvangen. Maar ik stel er vraagtekens bij, die ik graag uitgelegd wil zien.
Het jaarbedrag komt op € 3872,99, het termijnbedrag komt op € 322.
Dat klinkt voordeliger dan op de website op 21 november.
Maar…. op de website wordt van een jaarverbruik van ruim 16.000 kWu uitgegaan.
In de offerte wordt over 9790 kWu geschreven.
Als ik met deze cijfers ga doorrekenen start een vermoeden dat de duurzame elektra 400-600% bij GreenChoice gaat stijgen. Dat kan toch niet waar zijn.
En dat, na al een gigantische stijging tussen 25 februari 2019 en en de offerte van 22 november.
In 2019 was op een tarievenspecificatie te zien dat het ‘Normaaltarief’ € 0,2460 en het ‘Daltarief’ € 0,2258.
Op de offerte van nu staat voor het Normaaltarief op € 0,4372 en het Daltarief op € 0,4117.
Dat is een stijging van bijna 100%.
Weten de Ombudsman, het CPB, de Staten Generaal, de Consumentenbond en Radar hiervan?

Verder op vragen aan Max vd Chat en op uw website over de aangekondigde hogere elektraprijzen, in verband met de gasprijzen die stijgen, het volgende.
In 2012 zijn wij overgegaan op elektrisch verwarmen omdat toen de informatie al gegeven werd dat de gaskosten zouden gaan stijgen en er zelfs een risico was voor onvoldoende gas.
In februari werd ook gemeld dat, toen in die koude maand, Rusland moeite had om te leveren.
Dat bracht bij ons de glimlach dat we een juiste visie hadden.
We zijn op zoek gegaan naar een leverancier die uitsluitend elektra via windmolens en zonnepanelen zou leveren. We hebben zelfs winddelen aangekocht bij Qurrent. (Later overgenomen door GreenChoice).
Waarom doet GreenChoice mee met de mening dat de elektraprijzen moeten stijgen in verband met de onvoorspelbare stijging van de gasprijzen.
Voor de zonneparken en windmolens had u al de infrastructuur en de windmolen bij het Hellegatsplein kan nog jaren voort met alleen onderhoudskosten.
GreenChoice heeft hiermee een marketingkans om te laten zien is dat vooruitzien loont.
Laat zien en horen dat u Groene Stroom verkoopt en geen verkapte fossiele stroom.

Gaarne ontvang ik van u per omkerende mail, dat u de mail heeft ontvangen en heb ik gaarne binnen 10 dagen een antwoord op bovenstaande twee vragen.

Met vriendelijke groet,
Leo Hooijmans
Klantnummer 2040938


Mail van Lieke van Greenchoice: aan Leo Hooijmans op 26 november 2021 09:17.
Onderwerp: Overleg ivm jaarnota en nieuw contract.

Beste heer Hooijmans,

Bedankt voor uw mail van 23 november. U heeft een aantal vragen gesteld. Goed dat u zo actief bezig bent met uw energieleverancier. Ik informeer u verder.

Vraag 1:
Met betrekking tot uw WindVangers heeft mijn collega Max uw vraag intern doorgezet. Momenteel zien wij namelijk dat u nog maar 6 WindVangers zou hebben. Echter begrijp ik dat u vanuit Qurrent er nog 140 extra zou moeten hebben. Hoe dit precies zit kan ik nu nog niet aangeven. Wij komen hier op een later moment bij u op terug. Wel kan ik u garanderen dat u onder aan de streep alle opwek van de WindVangers waar u recht op heeft ook vanuit ons zult ontvangen.

Vraag 2:
Het is correct dat de tarieven op dit moment zeer fors gestegen zijn. En jammer genoeg geldt dat ook voor de tarieven binnen Greenchoice. Ik kan u garanderen dat wij alleen groene stroom leveren. Toch is ook onze prijs per kWh gekoppeld aan de gasprijs. Ik kan me voorstellen dat dit vreemd over komt. Dit heeft echter te maken met besluiten die het ACM genomen heeft. Het ACM is een onafhankelijk toezichthouder op de energiemarkt en door dit besluit wordt er gezorgd dat iedere leverancier mee kan met de tarieven in de markt. Op dit moment hadden wij dit zeker ook liever anders gezien.

Ik hoop dat u met deze informatie voldoende bent geholpen. Kijk anders op onze klantenservicepagina voor het antwoord op veel gestelde vragen, of kies daar het contactkanaal dat het beste bij u past. Wij helpen u graag, want dankzij u komt een duurzaam Nederland steeds dichterbij.

Met vriendelijke groet,
Lieke van Greenchoice


Mail van Leo Hooijmans: aan Lieke van Greenchoice op 27 november 2021 13:20.
Onderwerp: Vervolg Overleg ivm jaarnota en nieuw contract.

Geachte Lieke van Greenchoice,

Bedankt voor uw bericht van 26 november.  Ik wacht uw vervolg af.
Echter op de opmerking dat de ACM het besluit genomen heeft om de elektraprijzen te doen meestijgen met de gasprijzen gaat er bij mij niet in. Ik heb even gekeken waar ACM voor staat en dat is Autoriteit Consumenten Markt. Op hun website staat dat:

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is een onafhankelijke toezichthouder die zich sterk maakt voor goed werkende markten voor mensen en bedrijven. Nu en in de toekomst.
De ACM houdt met dat doel toezicht op de mededinging, een aantal specifieke sectoren en het consumentenrecht.
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) ziet erop toe dat bedrijven eerlijk concurreren en beschermt consumentenbelangen.

In deze tekst springen consumentenrecht, eerlijk concurreren en consumentenbelangen er uit.
Nu GreenChoice en duurzame collegae de olie- en gashandel in de weg zitten, worden u, uw collegae en consumenten, die voor duurzame energie gekozen hebben aan de kant gezet.
Onterecht, want op de webpagina's van de ACM staat op de pagina:

Bepalen jullie (ACM) de maximale tarieven van elektriciteit en gas?
Nee, leveranciers mogen hun prijzen zelf bepalen. Wij mogen er alleen voor zorgen dat bedrijven niet te veel geld vragen bovenop de prijs die zij zelf voor de energie betalen. Vraagt een leverancier te veel geld bovenop zijn kosten? Dan vragen wij de energieleverancier om zijn prijs te verlagen. Als hij dat niet doet, kunnen wij een maximum tarief opleggen.....
...... De energieleverancier kan zelf energie produceren of energie inkopen van anderen. Koopt hij energie in? Dan betaalt hij hoge inkoopprijzen voor gas en elektriciteit. Hij mag de hoge inkoopprijzen doorberekenen aan zijn klanten. De overheid heeft hier geen rol.

GreenChoice produceert zelf de energie uit windmolens en zonnepanelen. Greenchoice mag net zoals 'Pure Energie', ' Vrijopnaam', 'Energie VanOns', enzovoort, die geen fossiele energie inkopen, zelf de prijs bepalen. ACM mag alleen een onderzoek doen of er teveel gevraagd wordt door een leverancier. Om GreenChoice en klanten te straffen om een bijdrage te vragen voor de voor noodlijdende fossiele leveranciers is een gotspe (onbeschaamdheid/een brutaliteit in extreme vorm).

Even een vergelijkend voorbeeld:
U zit met het hoofdkantoor in een monumentaal gebouw in Rotterdam (het BouwCentrum).
U en/of collegae hebben een seizoenkaart van voetbalclub Sparta van €320,00. Feijenoord komt niet uit met het budget voor het nieuwe jaar! Burgemeeste Aboutaleb stelt (als autoriteit) voor om de seizoenkaart van Sparta te verhogen naar €760,00, en ook de seizoenskaart van Excelsior, om Feijenoord bij te springen! 
Dan wordt het heel onrustig op de Coolsingel!

Beste Lieke en collegae,
Maak u sterk, samen met uw duurzame collegae, om de ACM consument-  en duurzaamvriendelijker te maken. Gebruik uw voorsprong met duurzame energie op de fossiele concurentie met hun lobbyisten in Den Haag. De pagina 'Linkedingetjes' op het kennisplatform facilitaire-informatie-online steunt u hierbij door melding te maken van onze mailcommunicatie, en misschien met een vervolg naar communicatie met de ACM.

Veel plezier en succes gewenst en een vrolijke groet,
Leo Hooijmans | redacteur
facilicitare-informatie-online nl


PS. Onze mailcommunicatie en met (waarschijnlijk) de ACM wordt verwerkt in de blog 'Linkedingetjes'.
Eén en ander om bovenbenoemde onrechtvaardigheid recht te zetten.
Wellicht dat er onder de 200K lezers meerdere klanten van GreenChoice en duurzame collegae zijn die zich in bovenstaande tekst herkennen. Dit wordt geen oproep om op de Coolsingel te gaan demonstreren. Demonstraties hebben op straat eerder een negatief en schadelijk effect voor de omwonenden. Maar misschien behoort een gezamelijke mail en/of financiële actie tot de mogelijkheden.


Mail van Seth van Greenchoice (collega van Lieke): aan Leo Hooijmans op 29 november 2021 14:04.
Onderwerp: Overleg ivm jaarnota en nieuw contract.

Beste heer Hooijmans,

Bedankt voor uw bericht. U vraagt om verduidelijking van de stijging van de elektriciteitsprijs. Dit is een complex onderwerp. Graag informeer ik u verder .

U geeft terecht aan dat de ACM hier niet heel veel mee te maken heeft. De prijzen van energie (stroom en gas) zijn afhankelijk van vraag en aanbod. Het aanbod is momenteel beperkt. Er is bijvoorbeeld een tekort aan gasvoorraden momenteel. De vraag neemt echter toe door het aantrekken van de economieën nadat deze voor enige tijd stil gelegen heeft wegens de lockdowns.

Wij als leverancier, kopen deze stroom in tegen een bepaalde prijs. Vervolgens leveren wij deze stroom aan u. Helaas wordt momenteel binnen Europa een groot deel van de aangeboden elektriciteit niet opgewekt op een duurzame wijze. Het gaat hier voornamelijk om gascentrales die zowel gas als stroom opwekken. Hierdoor zijn de prijzen van stroom en gas aan elkaar gekoppeld. Omdat wij energie tegen hogere prijzen inkopen, betaalt u als consument ook een hogere prijs.

Wij zetten ons, samen met u, volledig in voor duurzame energie. Onze missie is Altijd Groen. Hiermee bedoelen wij dat wij in de toekomst heel Nederland 24 uur per dag, 365 dagen in het jaar op groene stroom willen laten draaien. Momenteel is dit doel nog niet behaald. Slechts 11,1% van het totale stroomverbruik in 2020 was duurzaam opgewekt. Dit is al wel een verbetering ten opzichte van 2019, toen was het percentage duurzame energie 8,8%.

Dankzij klanten als u die bewust kiezen voor een duurzame leverancier, helpt u actief mee aan het vergroten van het percentage duurzame energie dat beschikbaar is voor iedereen in Nederland. Dit is hoe wij allen bijdragen aan de energietransitie.

Wanneer het extra hard gaat waaien deze herfst, of wij een zonnig voorjaar en zomer krijgen, is er meer energie beschikbaar uit duurzame bronnen en gaan de prijzen voor elektriciteit hopelijk dalen.

Ik hoop dat u met deze informatie voldoende bent geholpen. Kijk anders op greenchoice/klantenservice voor het antwoord op veel gestelde vragen, of kies daar het contactkanaal dat het beste bij u past.

Met vriendelijke groet,

Seth van Greenchoice


Mail van Leo Hooijmans : aan Seth van Greenchoice (collega van Lieke) op 29 november 2021 15:48.
Onderwerp: Overleg ivm jaarnota en nieuw contract.

Dag Seth (of Lieke en/of collegae),

Over onderstaande (in deze feed bovenstaande) mail moet ik nog even goed nadenken, voordat ik mijn volgende vraag erop los laat. Intussen heb ik wel een vraag. Welk percentage van de aan mij geleverde elektra komt van een fossiele centrale?

Met vriendelijke groet,
Leo Hooijmans | redacteur
facilitaire-informatie-online nl



Warempel! Nadat er op Twitter de aandacht voor de feed op Linkedin werd gevraagd kwam er op 8 december een reactie van @Greenchoice naar @FacilitaireInfo. Hier de tekst even samengevat:
Op de vraag over de Windvangers moet en gaat de collega met wie u contact had (redactie: Max van de Chat) inderdaad nog terugkomen.
Wat betreft de prijs van duurzame elektriciteit. In Nederland is een systeem dat de prijs bepaald wordt door de centrale die het laatst aan moet.
Dat is vrijwel altijd een gascentrale. De prijs wordt bepaald door de gasprijs. Dit systeem is bedacht om de leveringszekerheid te garanderen. En daarvoor zijn momenteel (helaas) nog vaak gascentrales nodig.

Einde citaat.
 
Op 9 december waren er nog geen rechtstreekse antwoorden via de mail!
Wauw, nu via Twitter 'komt de aap uit de mouw'! Tegen mijn wens in wordt er gesjoemeld bij de NL energieleveranciers. Een economisch kartel 'komt boven water'!
Er worden overeenkomsten gesmeed om de concurentie te verminderen.
In dit geval zelfs om consumenten te laten consumeerderen. Meerderen in geld en niet in leveren.
Mijn grootste teleurstelling is echter dat Greenchoice daaraan (verplicht door de ACM !?) meedoet. Hier mee wordt het vertrouwen in duurzame energie, van miljoenen mensen geschaad.


Mail van Max Fattore van Greenchoice: aan Leo Hooijmans op 13 december 2021 09:44.
Uw kenmerk: 067233.

Beste heer Hooijmans,

Wij spraken elkaar eerder aan de telefoon, ik legde intern contact over de140 windvangers die u had van Qurrent. Graag help ik u. 

Excuses voor de late reactie. Mijn collega die eerder werkzaam was bij Qurrent probeerde u telefonisch te bereiken. We besloten om u nu in te lichten via de mail. Het is zo dat de 140 windvangers die u had bij Qurrent zijn verlopen. Deze windvangers schafte u aan in maart 2016 en hadden een looptijd van 5 jaar. Deze windvangers zijn dus afgelopen maart verlopen. Vandaar dat deze niet meer zichtbaar zijn in uw online omgeving.

Ik hoop dat u met deze informatie voldoende bent geholpen. Kijk anders op onze klantenservicepagina voor het antwoord op veel gestelde vragen, of kies daar het contactkanaal dat het beste bij u past.

Met vriendelijke groet,
Max Fattore van Greenchoice



Mail van Leo Hooijmans : aan Max Fattore van Greenchoice op 13 december 2021 23:40.
Onderwerp: Windvangers.

Hoi Max,


Dankjewel voor de voortzetting van ons overleg. Eerder per chat, ging dat best goed.
Dat de windvangers van Qurrent waren verlopen, begrijp ik wel.
Er stonden er echter op 21 november 2021 nog 6 wel windvangers op mijn profiel.
Zie bijlage: Greenchoice 211121 standwindvangers.pdf
Op die bijlage staat ook dat de 6 windvangers 21.805 kWu hadden gevangen.
Met een totaalwaarde van €1.305,91
Dat lijkt mij het bedrag dat op de jaarnota in mindering gebracht moest worden.

Op 13 december werd de gevangen kWuren op mijn profiel gemeld met een stand van 21.843.
Heel vreemd dat de windvangers bij de pagina ‘windvangers' verdwenen waren.
Zie bijlage: Greenchoice 211213 geen windvangers.pdf
Nog vreemder was dat de dagelijkse weergave van gebruikte kWuren in staking was.
Zie bijlage: Greenchoice 211213 Verbruik-nietcompleet.pdf
Op de 13e was de stand bijgehouden tot en met de 9e.
Meestal loopt de weergave van de stand een dag achter, maar nu loopt de stand langer achter. 

Begrijpelijk dat voor jou, Seth, Lieke en collegae het niet makkelijk uit te leggen is.
Mij is het beleid ook niet duidelijk.
Misschien is het voor jullie handig om eens na te vragen bij IT en/of marketing.
Waarom mooie warme verhalen en vrolijke noten vanuit marketing zo veelvuldig voorkomen.
Laat Greenchoice die maar waarmaken.
Ik kijk uit naar een afsluiting van dit verhaal. Dan is er nog maar een weg te gaan.
Omlaag met kosten voor duurzame energie. Zet er nog maar een paar windmolens bij.
En vergeet niet om voor opslag te genereren. Bijvoorbeeld met zwaartekrach centrales.

Met vriendelijke groet,
Leo Hooijmans

BLijlagen:

211121 stand windvangers 211213 geen windvangers
211213 verbruik-nietcompleet

Mail van Max Fattore van Greenchoice: aan Leo Hooijmans op 21 december 2021 09:44.
Uw kenmerk: Windvangers.

Beste heer Hooijmans,

Bedankt voor uw bericht. Ik begrijp dat u aangeeft dat de weergave van de opwek van de windvangers niet goed weer wordt gegeven in de online omgeving. Graag help ik u.

Kijkende naar de gegevens die u doorstuurt gaat er inderdaad iets niet goed. De mijn greenchoice omgeving zal bij het weergeven van de opbrengst rekening hebben gehouden met de totale opbrengst van de windvangers, hierin zijn de 140 windvangers ook meegenomen. De hoeveelheid opwek die weergegeven wordt in de online omgeving kan niet gegenereerd worden door 6 windvangers. Excuses voor dit ongemak.

Ik hoop dat u met deze informatie voldoende bent geholpen. Kijk anders op klantenservicepagina voor het antwoord op veel gestelde vragen, of kies daar het contactkanaal dat het beste bij u past.

Met vriendelijke groet,
Max Fattore van Greenchoice

Voorgaande mail werd ondersteund met een Greenchoice boodschap :-)
Jouw mening is belangrijk. Klik hier.... en laat ons weten wat je van onze service vindt!


Mail van Leo Hooijmans : aan Max Fattore van Greenchoice op 4 januari 2022 13:54.
Uw kenmerk: Re: Windvangers.

Dag Max en collegae,

Onder het Greenchoice logo van onderstaande mail staat:
Jouw mening is belangrijk. Laat ons weten wat je van onze service vindt!
Nou Max, ik baal van jullie service.
Ik ben boos op het ACM. Sluit dat kantoor maar en maak er woonruimte van voor starters!
En ik ben teleurgesteld in Greenchoice dat ze niet tegen de fossiele branche in het geweer komt.

Geen prettige binnenkomer in het nieuw jaar, Max. Maar het moet even.
Overleg met je collegae van de afdeling debiteuren is aan te raden. Wat een maffiosi.
Eerst een papieren brief op 27 december om het (onjuiste) bedrag aan te vullen.
Daarbij een betalings-tijdslimiet melden van vóór 10 januari 2022.
Op 31 december nog eens een sommatie met een dreiging van afsluiting.
En dat, terwijl wij er nog niet helemaal uit waren. Laat ze hun sommatie maar even op ‘pauze' zetten.

In bovenstaande mail geef jij (geeft Greenchoice) aan dat er geen goede weergave was.
Je bevestigt dat er inderdaad iets niet goed ging. Er is ook een discrepantie in je beschrijving.
In de jaarnota worden 140 windvangers vermeld met een totaalbedrag van €515,52.
Op de uw webpagina extra producten (21-11-’21) staan 6 windvangers met een opbrengst €1.305,91.
Ik reken dat niet uit. Ik kijk ernaar en het komt uit de koker van de Greenchoice programmering.
Ik verwacht geen loterij met ‘u maakt kans op...’, maar een onderneming die z’n beloftes nakomt.

Graag ontvang ik binnen 14 dagen een voorstel van Greenchoice om dit meningsverschil te slechten.


Met vriendelijke groet,
Leo Hooijmans
klantennummer ...0938

PS Op de vraag hoeveel % gas u verbruikt om elektra te genereren, in de mail van 29 november 2021,
heb ik van uw collegae nog steeds geen antwoord.


Mail van Leo Hooijmans : aan Max Fattore van Greenchoice op 29 januari 2022 16:35.
Uw kenmerk: vervolg op mijn mail van 4 januari 2022, 13;54, onder kenmerk : RE windvangersWindvangers.

Dag Max en collegae,

Op mijn mail van 4 januari heb ik geen reactie mogen ontvangen;
Ik heb er begrip voor dat je je niet gemakkelijk voelt op je werk, want er klopt iets niet.

Bij deze informeer ik dat ik het betalingsverschil van € 790,39 onder protest heb voldaan.
Op dit moment ben ik bezig met een aantal bezigheden, waarbij ik geen gezeur van Greenchoice kan velen.
Het betekent niet dat ik er niet op terugkom. Het is maar een rimpeltje in het kattenkwaad van de fossiele industrie.
Maar u mag er op rekenen dat ik daarmee nog een keer confronteer.

Ernstiger is het feit dat ik van uw collegae nog geen antwoord heb op mijn laatste vraag in de mail van 4 januari.
"PS Op de vraag hoeveel % gas u verbruikt om elektra te genereren, in de mail van 29 november 2021,
heb ik van uw collegae nog steeds geen antwoord."

U verhoogt de prijzen ivm de stijging van gascentrale’s, in welk percentage dan ook.
Dat betekent dat u ons vanaf 18 februari 2016 niet heeft geleverd, wat u heeft beloofd.
'Fossielvrije stroom’. Leesbaar in uw jaarnota’s.
Van 18 februari 2016 tot en met 31 november 2021 leverde dat een totaalbetaling van € 21.512,46.
Het lopende jaar gaat nog door.
Bij deze het verzoek om een terugbetaling van € 21.512,46 te doen op mijn bankrekening, u welbekend.

Ik kijk uit naar een reactie en sluit af met vriendelijke groet,
Leo Hooijmans
klantennummer ...0938

wordt vervolgd!