beveiliging & veiligheid

 

dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door
facilitaire vakbeurs online
nog nooit was promotie zó doelgericht en zó lang houdbaar!
365 dagen per jaar/24 uur per dag.


voor presentatie klik op plaatje.....
(1107-01)

voor het artikel in het Nederlands klik op onderstaand plaatje

"hé, dat is van ons!"

uit jij & wij, magazine van de pensioenfonds detailhandel
mede mogelijk gemaakt door facilitaire vakbeurs online



















beveiliging & veiligheid

"Houd de dief !"

deze informatie wordt u aangeboden door pensioenfonds detailhandel
mede mogelijk gemaakt door facilitaire aanbieders online


"Hé, dat is van ons!"

Soms kom je een artikel tegen in een vakblad uit een andere (dan facilitaire) branche, die je opmerkzaam maakt voor hetzelfde probleem in je eigen omgeving. Ditmaal over winkeldiefstal. Maar diefstal komt ook voor in kantoororganisaties, binnen verenigingen en binnen alle sociale contacten om je heen.
Hieronder een artikel uit het magazine 'Jij & Wij' van het Pensioenfonds Detailhandel. Nummer 10 van mei/juni 2016. Met dank aan Jorinde Crum, hoofdredacteur van het magazine.

"Wat mag je van jonge winkelmedewerkers - 16 of 17 jaar -verwachten als er een vent van twee meter zijn tas staat vol te proppen?
Terwijl een gewone klant rustig het product bekijkt of de informatie op het etiket leest, kijkt een winkeldief voortdurend schichtig om zich heen of de kust veilig is..."


Het begint met een beschrijving van een filmpje op Facebook van een beveiligingscamera. Een man kijkt nerveus om zich heen, propt iets in zijn jas, scharrelt nog wat doelloos rond en verdwijnt als een oplossende schaduw. Met 600 miljoen euro aan buit, is Nederland wereldkampioen winkeldiefstal.

Daarna een briefje op het prikbord van een winkel ter attentie van het personeel.


Beste winkelmedewerker,
In het winkelcentrum waar jij werkt, wordt veel gestolen. Van de gemeente en de winkeliersvereniging hebben wij de opdracht gekregen om daar wat aan te doen. Onze ervaring is dat alertheid van het winkelpersoneel de allerbelangrijkste factor is om winkeldiefstal tegen te gaan.

Jij dus.

Daarom krijgt jouw winkel aanstaande week een bezoekje van onze professionele winkeldieven. Zij gaan kijken of ze ongezien spullen kunnen ontvreemden uit jullie zaak. Die spullen zal je terugzien op een speciale avond die we organiseren om te laten zien hoe winkeldieven te werk gaan en wat jij er tegen kan doen. Dat wordt spannend, leuk en leerzaam.

Aanstaande maandag ben je vanaf 18.00 uur welkom in feestzaal ‘XXXXXXXX’ in Haarlem-Noord.

Maak er een mooie week van.
Vriendelijke groet van Arnold Terpstra
Retail Reality

p.s. Vraag jouw leidinggevende om meer informatie.

GELD LOOPT (LETTERLIJK) DE DEUR UIT
Bijna iedereen kent het moment wel, dat je uit een winkel naar buiten loopt en denkt: ‘Huh, hoe kan dat nou, heb ik dat wel afgerekend?’ Waarop vertwijfeling volgt. ‘Zal ik alsnog afrekenen of hadden ze maar beter moeten opletten?’
“Zo makkelijk worden winkeldieven geboren,” vertelt Arnold Terpstra van Retail Reality. Hij legt uit dat 90% van de winkeldiefstal in Nederland wordt gedaan door gelegenheidsboeven. “Mensen die gewoon naar de winkel kwamen om iets te kopen, maar plotseling de aanleiding voelden om iets te stelen. De aanleidingen zijn simpel: Ze zien iets moois en het winkelpersoneel let totaal niet op of is in geen velden of wegen te bekennen.”

‘HÉ, DAT IS VAN ONS!’
We staan met Terpstra in een horecagelegenheid in Haarlem-Noord, waar de eerste winkelmedewerkers achter ons naar binnenlopen voor de bijeenkomst. Ze schuifelen meteen langs de tafels vol met spullen. ‘Hé, dat is van ons,’ hoor je om de paar minuten constateren. Gevolgd door gegiechel en verbazing. Op de tafels liggen honderden stuks kleding, boeken, schoenen, tassen en sieraden. Er staat zelfs een complete tuinset, koffiemachine en een etalagepop. Terpstra legt uit dat zijn bedrijf met professionele dieven werkt, die hun roverservaring hebben opgedaan in de beveiliging van winkels. Zijn methode is in elk winkelgebied hetzelfde. “Via via komen ze ons op het spoor. Dan polsen we eerst of er voldoende draagvlak is bij de winkeliers en de gemeente. Daarna verkennen we het gebied. Per winkelgebied bezoeken we 20 tot 50 winkels. We hebben contact met de wijkagent en de politie. Die weet precies wanneer we waar zijn. Mochten de dieven alsnog worden gepakt, dan hebben ze een brief bij zich met een code.”

HEB JIJ HET LEF?
Volgens Arnold Terpstra gebeurt het zelden, dat iemand van zijn team wordt betrapt. Tenzij ze heel opzichtig hun werk doen. Dat vindt Terpstra - op z’n zachtst gezegd -‘opmerkelijk’. Elke winkeldief vertoont namelijk afwijkend winkelgedrag. Terwijl een gewone klant rustig het product bekijkt of de informatie op het etiket leest, kijkt een winkeldief voortdurend om zich heen of de kust veilig is. “Je ziet ze altijd kijken: ‘Kan ik toeslaan of niet?’ Observeer daarom iedereen in de winkel en spreek alle klanten aan. Je verhoogt zo het serviceniveau en haalt ze uit hun anonimiteit. Mocht iemand heel erg om zich heen kijken, dan mag je ervan uitgaan dat hij een vraag heeft. Dus vraag jij vriendelijk: ‘Zoekt u iets specifieks?’ Vanaf dat moment is de winkeldief uit de anonimiteit en weet hij: ‘Shit, ik ben gezien.’”

STEL JE SLIM OP
Meestal komen winkeldieven niet in hun eentje, maar gaan ze met z’n tweeën op pad. Daarbij probeert de een de winkelmedewerker af te leiden en de andere achter de rug van de medewerker zijn slag te slaan. “Ga daarom nooit met je rug naar een deel van de winkel staan,” adviseert Terpstra. “Mocht het je toch overkomen, dan vraag je gewoon of je er even langs mag om meer overzicht te krijgen in de winkel. Aan de ander vraag je wat hij wil weten over die jas. Opgelost. Charmant en vriendelijk.”Toch ziet het team van Terpstra regelmatig het tegenovergestelde gebeuren. “Wanneer we ons laten betrappen, is er altijd paniek bij de medewerker. De meeste lopen direct naar een collega of kijken weg. Terwijl de oplossing voor de hand ligt. Je stapt op de dief af en zegt: ‘Oh meneer, ik zie dat u spullen in uw tas stopt, hier hebt u alvast een mandje.’ Of: ‘Meneer ik zie u zo kijken. Mocht u een vraag hebben, aarzel niet. Ik sta daar.’ Zo geef je beleefd aan: Ik heb je gezien, ik houd je in de gaten en ik sta geheel tot je beschikking. Maar als je zou vragen: ‘Zeg, stopt u iets in uw jaszak?’ Dan gaat het helemaal mis. En hoe dichter de dief bij de uitgang is, hoe hoger zijn adrenaline en de kans dat hij gekke dingen gaat doen. Zeg dan altijd: ‘Ik zie dat u iets in uw tas hebt gestopt. Vergeet u niet iets af te rekenen?’”

BENDES HOUDEN ZELFS RUILBEURZEN
Ondertussen is de avond in Haarlem-Noord van start gegaan. Het is doodstil. De dieven lopen langs de tafels met gestolen goederen en leggen uit wat ze hebben gedaan. Uit de zaal klinkt er schrik en verbazing. Er wordt uitgelegd dat er twee soorten winkeldieven zijn: de gelegenheidsboef en de professionele crimineel, die vaak in bendes opereren. Deze dieven maken bijvoorbeeld gebruik van geprepareerde jassen en tassen. Maar ook mobiele telefoons worden ingezet om alarmpoortjes uit te schakelen. “Bendes houden zelfs ruilbeurzen,” vertelt Gerrit de Raaf, een van de dieven van Retail Reality. “Dan stelen ze een linkerschoen van Van Bommel met een maatje 36 in Haarlem, en krijgen ze de rechterversie uit Dokkum.”

TE WEINIG PERSONEEL
“Professionele dieven zijn heel moeilijk te stoppen,” legt Terpstra uit. Het programma loopt inmiddels tegen het einde. “We zullen ons vooral moeten focussen op de gelegenheidsdieven,” adviseert hij de zaal. Die zijn namelijk goed voor 90% van de totale buit. Hij vervolgt: “Signaleer ze, spreek ze aan en je zal zien dat ze niks meenemen. Dan hebben we het grootste deel van de problemen opgelost. Daarnaast zullen we ook minder naïef moeten zijn op de winkelvloer. Zo is door de winkel roepen tegen je collega dat je pauze hebt, niet handig. Blijf alert mensen.”

EEN VENT VAN TWEE METER
“Nederland heeft ook andere issues,” concludeert Terpstra na afloop van de sessie in Haarlem-Noord. In zijn optiek is er sinds het uitbreken van de crisis enorm bezuinigd op het aantal uren voor personeel. Daarmee is de bezetting in de winkels minimaal. “Er staan vaak ook nog eens heel jonge mensen in de zaak. Amper 16 of 17 jaar. Meisjes en jongens nog. Wat mag je van hen verwachten, als er een vent van twee meter voor ze staat die zijn geprepareerde tas staat vol te proppen?”

 

Bezoekers keken naar de volgende links in ons kennisplatform:

branddetectie & ontruimingsalarmering
door margarethe kobes en kees van toer
mede mogelijk gemaakt door saval bv
gij zult maatschappelijk verantwoord ondernemen
door ruud welten, lector ethiek, saxion hogeschool
mede mogelijk gemaakt door facilitaire informatie online
verspilling van zorggeld!
door leo hooijmans
mede mogelijk gemaakt door de facilitaire vakbeurs online
blijvend van waarde - bidbook 2011 facilitaire dienstverlening
door osb, veneca en nederlandse veiligheidsbranche
mede mogelijk gemaakt door facilitaire aanbieders online
'wat u nu vraagt, kan niet'

door inga van uchelen van fmn/fmi
mede mogelijk gemaakt door facilitaire vakbeurs online
menselijk gedrag bij brand
door margarethe kobes
mede mogelijk gemaakt door facilitaire aanbieders online
het einde van bezit
wat betekent het als niet langer bezitten, maar alleen gebruiken?
een video-documentaire van vpro tegenlicht via uitzending gemist
mede mogelijk gemaakt door facilitaire vakbeurs online
aan het gas? liever niet meer!

door leohooijmans
mede mogelijk gemaakt door facilitaire vakbeurs online
'opgeruimd staat netjes' versie 22
ex(it) cv en gasaansluiting!

door leo hooijmans, mede mogelijk door bureau galileo

DezeTekstIsVanLeoHooijmansGalileoNoordwijkFacilitaireInformatieOnline
Dit document niet uitprinten, aub. Denk aan het milieu en uw kosten.
Wilt u het nog een keer lezen maak een bladwijzer (favoriet).
Wilt u het artikel door een ander laten lezen, stuur een link door.

deze informatie wordt u aangeboden door pensioenfonds detailhandel
mede mogelijk gemaakt door facilitaire vakbeurs online

facilitaire vakbeurs online
nog nooit wat adverteren zó doelgericht en zó lang houdbaar!
365 dagen per jaar/24 uur per dag.


voor presentatie klik op plaatje.....
(1107-01)
facilitaire-informatie-online.nl ©
ingevoerd op 13 mei 2016

het laatst gewijzigd op 13-05-2016
voorwaarden voor gebruik/bezoek van deze website: klik hier....
(de kleine lettertjes, maar dan iets groter)