automatisering

 

dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door
facilitaire vakbeurs online
nog nooit wat adverteren zó doelgericht en zó lang houdbaar!
365 dagen per jaar/24 uur per dag.


voor presentatie klik op plaatje.....
(1107-01)

voor het artikel in het Nederlands klik op onderstaand plaatje

het gemak van bankieren in beeld

informatie van de rabobank
mede mogelijk gemaakt door de facilitaire vakbeurs online



















automatisering

Het gemak van bankieren in beeld

deze informatie wordt u aangeboden door de rabobank
mede mogelijk gemaakt door de facilitaire vakbeurs online



Het gemak van bankieren door de jaren heen

Voorwoord
In juni 2014 ontving ik via de iOS-app van iPhone en iPad van de Rabobank een mooie tijdlijn van de stappen die het bankieren had gemaakt in de jaren 1970-2014.

Wij staan er dagelijks niet meer even bij stil, maar als je het zo op een rijtje ziet, is het gemak van bankieren inderdaad snel veranderd.
Mijn generatie (1947) is nog opgegroeid met een salarisstrookje en iedere week contant geld in een papieren zakje.
Dat is nu even anders. Zie onderstaande infografiek. Omdat het in een plaatje niet makkelijk op tekst zoeken is, heb ik onder het plaatje, de tekst extra in een kader geplaatst. Daaronder heb ik een foto van een bankkantoor uit de jaren '60 geplaatst. Hoe het toen was op kantoor :-).
Veel plezier gewenst!
Leo Hooijmans, Noordwijk 30 juni 2014.




Infografiek van de Rabobank
Bankieren is de afgelopen jaren alleen maar gemakkelijker geworden. Herinnert u zich nog dat mensen ooit massaal naar het bankkantoor moesten om hun salaris van hun rekening te halen? Voor velen klinkt dit als prehistorie. Toch is het minder lang geleden dan veel mensen denken.

Korte geschiedenis
Vanaf de jaren zestig krijgen steeds meer Nederlanders hun salaris gestort op een bankrekening, in plaats van handjecontantje. Rond 1970 introduceren banken de automatische betaling en -incasso. Vanaf dat moment gaat het hard. Vooral de komst van de geldautomaat (begin jaren '80), de betaalautomaat in winkels (1990), internetbankieren (1997) en mobiel bankieren (2003) bieden klanten veel vrijheid en gebruiksgemak. In onderstaande infographic vindt u een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen.

Innovatie
Ron Droste (Directeur Particulieren & Private Banking):
"Stuk voor stuk zijn het voorbeelden van hoe we met onze tijd meegaan en hoe we regelmatig voorop lopen als innovator. We maken het onze klanten steeds gemakkelijker om zelf het heft in handen te nemen. Op elk gewenst tijdstip, op elk gewenst apparaat kunnen klanten hun bankzaken regelen. Stapsgewijs introduceren we tussen nu en 2016 een geheel nieuwe online omgeving, die geheel is ingericht om aan alle klantwensen tegemoet te komen."
Utrecht, 27-6-2014



1970 Banken introduceren automatische betaling/incasso. Daardoor hoeft men niet meer voor elke betaling naar de bank toe. Ook de veiligheid neemt toe: minder mensen lopen over straat met contant geld op zak.  
  Invoering acceptgiro: steeds meer betalingen kunnen via de post. 1974
1980 Invoering creditcards: klanten wennen aan betaling met plastic.  
  De Rabobank plaatst de eerste geldautomaat van Nederland in 1982. Vier jaar later biedt de bank 60 geldautomaten, verspreid over het land. 1982
1990 De betaalautomaat doet zijn intrede: voortaan is het mogelijk om in winkels met de pinpas te betalen.  
  De Rabobank introduceert telebankieren: klanten kunnen overschrijvingen doen via de telefoon. 1992
1994 De eerste versie van Rabobank.nl gaat live. De klant vindt snel wat hij zoekt, de bank wordt minder vaak gebeld.  
  Internetbankieren is een feit. Voortaan is de computer de plek waar klanten het gros van hun bankzaken regelen. 1997
2003 De Rabobank presenteert het mobiel bankieren. Naast de pc en laptop kunnen klanten nu ook hun gsm inzetten voor betalingen, overschrijvingen en het checken van hun saldo.  
  Online betaalmethode iDeal maakt het mogelijk om in webwinkels simpel spullen te komen zonder creditcard. 2005
2006 De Rabobank introduceert digitale nota's/acceptgiro's binnen internetbankieren. Rekeningen betalen wordt daarmee eenvoudiger.  
  De Rabobank komt met sms betalen. Betalen en overschrijven kan voortaan via de mobiele telefoon. 2007
2010 De eerste bancaire apps gaan live. De Rabobank maakt het al gauw mogelijk om via deze weg te bankieren, beleggen te monitoren, maar ook de jeugd met geld te leren omgaan.  
  De Rabobank neemt het bedrijf MyOrder over, dat via een app klanten laat bestellen en betalen bij winkels, restaurants, parkeerplaatsen, enzovoort. 2012
2013 Een belangrijk deel van het hypotheektraject gaat online, via het Rabobank Hypotheekdossier. Klanten berekenen via internet hun leenruimte en maandlasten.  
  De Rabobank ontsluit een geheel nieuwe online omgeving, waar in het ritme van de klant centraal staat en de bankmedewerker altijd 'onder handbereik' is. 2014


bonus :-)


De foto links is uit een jaarverslag uit de jaren zestig van een bank! (Geen Rabobank!!) Ongelofelijk, als men de foto goed bekijkt zijn hier 56 werkplekken. 21 medewerkers zijn afwezig. Één slaapt er en één lijkt te slapen. Zeven zitten er te kletsen. 26 zijn er aan het werk. Dat ze bij die bank aan het management zulke hoge bonussen kunnen uitkeren ;D
Een zaak hadden ze wel voor goed voor mekaar. Lucht boven de hoofden van de medewerkers.
De foto rechts toont een Callcenter in Rotterdam (2003). Hier was juist het ontbreken van lucht en ruimte het probleem. Ruim 80 medewerkers op te weinig m2. Daarbij 80 schermen met warme beeldbuizen, 80 pc's en een groot aantal printers. Het was er zo warm, dat airco's aan het plafond werden geplaatst, die normaal in productieruimten hangen. Deze gaven weer zo'n koude luchtstroom, dat er onder de airco's houten platen werden gehangen om de koude luchtstroom meer te verstrooien. Sommige medewerkers zaten te gloeien van achteren en te bibberen van voren ;D

Bovenstaande plaatjes en tekst komen uit de 'm2-parodie'!
Wilt u de parodie helemaal zien klik dan op onderstaand plaatje:


m2 parodie

door leo hooijmans
mede mogelijk gemaakt door facilitaire informatie online


DezeTekstIsVanLeoHooijmansGalileoNoordwijkFacilitaireInformatieOnline
Dit document niet uitprinten, aub. Denk aan het milieu en uw onkosten.
Wilt u het nog een keer lezen maak een bladwijzer (favoriet).
Wilt u het artikel door een ander laten lezen, stuur een link door.

deze informatie wordt u aangeboden door de rabobank
mede mogelijk gemaakt door facilitaire vakbeurs online

facilitaire vakbeurs online
nog nooit wat adverteren zó doelgericht en zó lang houdbaar!
365 dagen per jaar/24 uur per dag.


voor presentatie klik op plaatje.....
(1107-01)
facilitaire-informatie-online.nl ©
ingevoerd op 30 juni 2013

het laatst gewijzigd op 1-07-2014
voorwaarden voor gebruik/bezoek van deze website: klik hier....
(de kleine lettertjes, maar dan iets groter)