«« gebouw(kunde),
kantoor(concepten) & vastgoed


Malietoren Den Haag

Deze pagina is leesbaar in diverse Europese talen :
This page is readable in various European languages :

deze informatie wordt u aangeboden door facilitaire zaken vno-ncw
mede mogelijk gemaakt door facilitaire informatie online

Malietoren (foto ge-web, bewerking leo@hooijmans-noordwijk.nl)

Kantoor Vereniging VNO-NCW
LeoHooijmansGalileoNoordwijkFacilitaireInformatieOnlineHoezo??
Index
Ontwerp
Bouw
Architecten
Hoe plaats je een hoog gebouw bovenop een snelweg?
De feiten van de VNO-NCW Malie-toren
Colofon


Tussen de viaducten van de Bezuidenhoutseweg en de Boslaan staat het nieuwe kantoor van de Vereniging VNO-NCW, ontworpen door Mels Crouwel. Dit 70 meter hoge gebouw bevat een commerciële ruimte op de begane grond, kantoorruimte met een vergadercentrum en een bedrijfsrestaurant en een parkeergarage.

De gemeente Den Haag werkt aan de toekomst. Onder de noemer Den Haag Nieuw Centrum valt een reeks van activiteiten en projecten die het Haagse centrum versterken. Voorbeelden zijn het nieuwe stadhuis, het gebied de Resident en de talloze nieuwe gebouwen die door nationale en internationale architecten zijn ontworpen. Het gaat in Nieuw Centrum niet alleen om nieuwbouw. In de historische binnenstad worden gebouwen gerenoveerd, straten aantrekkelijker gemaakt en alle goede zaken uit het verleden geaccentueerd. Ook de infrastructuur wordt aangepakt, met als gevolg een betere doorstroming en bereikbaarheid van het openbaar vervoer. Het doorgaande autoverkeer krijgt een route om het centrum heen en het bestemmingsverkeer vindt via een parkeerroute snel zijn weg. Om de plannen in Nieuw Centrum uit te voeren moet veel werk worden verzet en dat gaat niet zonder slag of stoot. Uiteindelijk leiden de plannen naar een goed bereikbaar Den Haag, waar meer werkgelegenheid is en dat een centrum heeft dat aantrekkelijk is voor bewoners en bezoekers.

Nieuw kantoor Vereniging VNO-NCW op Utrechtsebaan
De Utrechtsebaan werd in het verleden vaak gezien als een storende barriëre in de stad. De laatste tien jaar zijn er dan ook diverse studies gedaan, die gericht waren op het herstellen van de relatie tussen de aanliggende gebieden en het benutten van de potentiële bouwlocaties.

Al in 1986 werden de eerste plannen voor de overbouwing van de Utrechtsebaan gepresenteerd. De Haagse Poort van Nationale Nederlanden is één van de uitwerkingen van deze plannen. Het eerste plan voor de kantoortoren van de Vereniging VNO-NCW werd in maart 1993 bij de gemeente ingediend.

[naar top] - [naar index]


De Orangerie

Ontwerp

Het totale kantooroppervlak van het 70 meter hoge gebouw bedraagt 18.000 m2. Het kantoor is praktisch ingedeeld en ziet er doorzichtig uit. De stapeling van entree, parkeergarage en kantoren is terug te vinden in de driedeling van de gevel. De entree en de commerciële ruimte zijn terug te vinden op de begane grond. De parkeergarage voor medewerkers en bezoekers ligt daarboven op de verdiepingen één tot en met vijf. De garage is aan de buitenkant te herkennen aan de jaloezieën en spiraalvormige ingang aan de kant van het Malieveld en het Haagse Bos. De twee etages daarboven zijn gevuld met een vergadercentrum en een bedrijfsrestaurant.
De medewerkers van VNO-NCW hebben hun kantoren op de achtste tot en met de vijftiende verdieping. Het automatiseringsbedrijf American Management Systems (AMSD gebruikt de zestiende tot en met de negentiende etage. Alle kantoorverdiepingen zijn aan de buitenkant te herkennen aan de terugspringende glazen gevels. Het gebouw is op 12 december 1996 officieel geopend.

[naar top] - [naar index]

Bouw
Bij de bouw is zoveel mogelijk gebruik gemaakt van moderne bouwmethoden. De fundering bestaat uit 90 heipalen van ieder 24 meter lang. Deze zijn voor een groot deel in voorgeboorde gaten gestoken en deels geheid. Op het fundament zijn vier balken gelegd. Deze overspannen de Utrechtsebaan en dragen in feite het gehele gebouw.

[naar top] - [naar index]


Bedrijfsrestaurant

Architecten
Mels Crouwel van het Amsterdams architectenbureau Benthem Crouwel maakte het ontwerp voor de VNO-NCW-toren. Dit bureau was in 1986 al betrokken bij de Utrechtsebaan.
In dit jaar deed zij met nog twee andere bureaus een stedenbouwkundige studie naar de mogelijkheden in dit gebied.
Andere projecten van het bureau Benthem Crouwel zijn onder meer de WestTerminal van de Luchthaven Schiphol en het Museum Nieuw Land in
Lelystad. Ook het hoofdkantoor van Wagon Lits en het Ibis-hotel, naast het centraal station Amsterdam, behoren tot de ontwerpen van dit bureau.

[naar top] - [naar index]


Expositieruimte bij entree Malietoren

Hoe plaats je een hoog gebouw bovenop een snelweg?
Op deze vraag heeft het architectenbureau Benthem Crouwel antwoord gegeven met een 72 meter hoog en transparant ogend gebouw dat als toegangspoort tot de stad Den Haag fungeert: het VNO-NCW-kantoor.

Gedegen van opzet, strak in uitvoering en net even verbijzonderd door het zichtbaar maken van de constructie in de gevel. Deze lijkt versiering, maar is puur functioneel. Het credo van architect Mels Crouwel is 'niet meer doen dan strikt noodzakelijk is'.

De voor- en achtergevel van het VNO-NCW-kantoor wijken enigszins terug, wat het gebouw dynamiek geeft. De stabiliteit van het gebouw zit niet in de kern - het gebouw staat namelijk recht boven de Utrechtse Baan - maar in de zijgevels. Deze steunen op twee enorme betonnen fundatiebalken, die door 94 heipalen worden gedragen. Om het gewicht van de kern zo gering mogelijk te houden, wordt via een brugconstructie het totale gewicht van het gebouw naar de buitenkanten gebracht. De stabiliteit van de voor- en achtergevel wordt uit een immense vakwerkconstructie met stalen buizen
gehaald. Het gebouw is gebouwd van (prefab)beton en staal (vakwerk en deels stalen vloeren).

Het VNO-NCW-kantoor bestaat uit vijf entiteiten, die bij de voor- en achtergevel aan het exterieur afgelezen kunnen worden. De begane grond, anderhalve meter boven het maaiveld, is zeven meter hoog en herbergt aan de voorzijde de entreehal en aan de achterzijde de entree tot de parkeergarage. Hiermee heeft het gebouw een duidelijke voor- en achterzijde. De parkeergarage - de tweede entiteit - beslaat de eerste vijf bouwlagen en is aan drie gevels voorzien van grote vleugelvormige aluminium lamellen.
De derde entiteit beslaat twee bouwlagen en herbergt de conferentie- en vergaderaccommodatie. Deze wordt door stalen vakwerk begrensd, met glasplaten ervoor. De volgende entiteit, met alleen het stalen vakwerk, bestaat uit twaalf kantoorverdiepingen, die uit energetisch oogpunt op de zuidzijde deels van een klimaatgevel is voorzien. Het gebouw wordt bekroond door een 'los' dak, waaronder de technische installaties zijn geplaatst.

De zijgevels krijgen karakter door het gebruik van twee soorten glas. Behalve op elke verdieping een 90 cm hoge strook transparant glas, bestaan de zijgevels uit gefigureerd glas dat van een warmtewerende coating is voorzien. Door de grove structuur van dit glas aan de buitenzijde laat het slechts 7% licht door, dat weerkaatst en dankzij de grove structuur wordt verstrooid. Hiermee wilde de architect een immens spiegelend oppervlak voorkomen. In de zijgevels zitten verder op elke kantoorverdieping kleine ronde glaasjes, waardoorheen het binnenlicht naar buiten schijnt en wat 's avonds een speels effect geeft aan de donkere zijgevels.

Door de gevels geheel van glas te maken roept het gebouw de associatie op met een poort; vooral vanuit het gebouw. De auto's op de Utrechtse Baan rijden onder je voeten door. Doel van het open karakter is een gunstig werkklimaat te creëren.


[naar top] - [naar index]


De feiten over de VNO-NCW Malie-toren
- locatie Bezuidenhoutseweg/hoek Boslaan
- hoogte 70 meter (19 etages)
- vloeroppervlak 18.000 m2
- oplevering september 1996
- ontwikkelaar Multi Vastgoed bv, Gouda
- architect Benthem Crouwel Architecten, Amsterdam
- constucteur Corsmit Raadgevende Ingenieurs, Rijswijk
- adviseur Technical Management, Rijswijk
- aannemer Wilma Bouw, Den Haag
- gebruikers Vereniging VNO-NCW,
MKB-Nederland,
AWVN en andere kleine organisaties,
American Management Systems (AMSY)
- investeringskosten 70 miljoen



Vluchtplan (leo@hooijmans-noordwijk.nl)

[naar top] - [naar index]

Colofon
Bovenstaande teksten en foto's komen deels van de het Communicatieteam Den Haag Nieuw Centrum en van VNO-NCW, facilitaire zaken.
Datum december 1996.
Vertaald naar .html door Leo Hooijmans, Noordwijk september 2011.

[naar top] - [naar index]
DezeTekstIsVanLeoHooijmansGalileoNoordwijkFacilitaireInformatieOnline
Dit document niet uitprinten, aub. Denk aan het milieu en uw onkosten.
Wilt u het nog een keer lezen maak een bladwijzer (favoriet).
Wilt u het artikel door een ander laten lezen, stuur een link door.



deze informatie wordt u aangeboden door facilitaire zaken vno-ncw
mede mogelijk gemaakt door facilitaire aanbieders online

Facilitaire Aanbieders Online


voor zoeken naar producten/diensten en verenigingen
klik op foto....



facilitaire-informatie-online.nl ©
ingevoerd op 15 september 2011
het laatst gewijzigd op 29-12-2012

voorwaarden voor gebruik/bezoek van deze website: klik hier....
(de kleine lettertjes, maar dan iets groter)