boeken, documentaires, humor & literatuur

 

dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door
kennismaking elektrisch rijden
advies tot betrekking met duurzame en energiezuinige mobiliteit!
maak kennis met elektrisch rijden (tesla s) vanuit noordwijk

voor ipresentatie klik op plaatje....
facilitaire vakbeurs online
nog nooit wat adverteren zó doelgericht en zó lang houdbaar!
365 dagen per jaar/24 uur per dag.


voor presentatie klik op plaatje.....
(1107-01)

voor het artikel in acht eu-talen klik op onderstaand plaatje

het vierkantemeter-spel (m2)


door leo hooijmans
mede mogelijk gemaakt door facilitaire aanbieders online











boeken, documentaires, humor & literatuur


Het vierkantemeter-spel (m2)

Deze pagina is leesbaar in diverse Europese talen :
This page is readable in various European languages :

deze informatie wordt u aangeboden door leo hooijmans, lid van fmn
mede mogelijk gemaakt door facilitaire vakbeurs online



Een ezelsbruggetje voor het afdelingsoppervlak
LeoHooijmansGalileoNoordwijkFacilitaireInformatieOnlineHoezo??

De eerste druk van NEN 1824 is in 1990 als ergonienorm gepubliceerd met de titel "Ergonomische aanbevelingen voor de afmetingen van kantoorvertrekken". NEN staat voor Nederlands Normalisatie-instituut.

De jarenlange ervaring met betrekking tot de kantoorindeling en -uitrusting heeft me de wijsheid gebracht dat deze norm heel goed was en zeker toen die in 1995 nog eens werd verfijnd en op vele punten aangepast aan de toen nieuwe regelgeving van het Bouwbesluit en de Arbowet.
Wie de norm nauwgezet volgt komt goed uit. Maar...... wie had daar toen, en heeft daar zeker nu, de tijd voor om dat op te volgen. Interne en externe kantoorverhuizingen worden sporadisch door specialisten gedaan. Meestal moet een officemanager, personeelschef of (toevallig) 'bijdehandje' hier eenmalig voor zorgdragen. Zelfs specialisten hebben er nauwelijks tijd voor. Specialisten zijn meestal ad-interim medewerkers, die (te) laat worden ingezet, en de organisatie niet of nauwelijks kennen.

De meeste problemen waar bij een verhuizing tegenaan wordt gelopen is het vloeroppervlak, de budgetering en de inschatting welk tijdplan er moet worden ingevuld.
In dit artikel richt ik me op het nodige vloeroppervlak. De NEN 1824 ga ik hierbij niet uitleggen. Diegene die dit echt wil uitdiepen bestelt de norm bij NEN. Natuurlijk digitaal en niet meer op papier. Pas op hoor! ;D
Misschien wel even handig om op te merken dat het netto vloeroppervlak van werkplekken ongeveer 50% gemiddeld de oppervlakte is van het bruto gebouwoppervlak.



Hou er rekening mee, dat vele makelaars/verhuurders/projectontwikkelaars niet weten hoe netto, bruto en verhuurbare oppervlakten worden berekend. In de praktijk zijn wij (ondergetekende en netwerkpartners) wel eens verschillen tot 30% in vierkante meters tegengekomen. Te weinig in vergelijk met de voorgestelde meters als het om verhuur ging. Te veel als het om vierkante meters schoonmaak ging. De normering voor deze vierkante meters wordt uitgelegd in de NEN 2580.
Verder is het van belang dat u rekening moet houden met ruimteverliezen door de vorm van ruimten en gebouwen.
(hierover komt een speciaal artikel).

In dit geval wil ik uw redder in nood zijn als u heel snel moet beoordelen hoeveel vierkante meter u nodig heeft in een bureaukamer of een teamruimte.
Of men hier nu traditioneel een cellenkantoor wil inrichten of bezig is met 'Het Nieuwe Werken'. (Dit laatste brengt de mensen meer in verwarring dan nodig is.)

Voor mezelf heb ik bij een projectinrichting altijd de eerste vragen gesteld. Hoeveel werkplekken zijn er nodig en hoeveel vierkante meter is er bruto gehuurd/aangekocht. Bij gemiddeld 25m2 bruto per werkplek maakte ik me (nog) niet zo'n zorgen. Bij minder werd het echter altijd oppassen. Dit is natuurlijk altijd afhankelijk van de organisatie en de cultuur van het administratiekantoor.

Ga voor het volgende ezelsbruggetje.
Vergeet even de NEN 1824 en NEN 2580. Ga er vanuit dat er drie standaard werkplekken zijn. Een bureau-werkplek, een vergadertafel (4-6 personen) en een zitje. Hiermee kunnen alle werkplekken vanaf jongste bediende tot en met topmanager worden ingevuld.
Voor de standaard werkplek gaat u uit van 10/15 m2. In een eenvoudig basis administratiekantoor gaat u uit van 10 m2. In een luxe organisatie gaat u uit van 15 m2. Of u gaat er tussenin zitten. U bepaalt dat zelf.
De vierkante meters hebben niet alleen te maken met armslagruimte (2D), maar zeker ook met de luchtcirculatie (3D). Bijna bij alle hulpverzoeken in kantoorsituaties liep ik tegen een tekort aan lucht op. Veel irritatie, ziekteverzuim, concentratieverlies en demotivatie heeft te maken met teveel mensen in een te kleine ruimte.

Een manager met een bureau, een vergadertafel (tot 6pers) en een informeel zitje krijgt in dit geval 30-45 m2.
Twaalf medewerkers in een teamkantoor = 120-180 m2.
Een vergaderkamer met tien vergaderstoelen = 20-30 m2
Met dit ezelsbruggetje kunt u snel rekenen op ruimteniveau.
Besef dat twee- tot zespersoonskamers verschrikkelijk storende ruimtes zijn. Niet doen!!
Hou de 10-15 norm ook vast voor speciale werkplekken, apparaten en kasten (denk aan Pater Nosterkasten (waarin archiefboxen ronddraaien)).
Twaalf medewerkers in een teamkantoor met een speciale PC voor gezamelijk gebruik, een fax/printer/scanner en een Pater Nosterkast vraagt dan 150-225 m2.

Bij een NEN-seminar kwam er een vraag uit de zaal. Bij de zogenaamde 8m2 norm kunnen er twee medewerkers in een kamer van 19m2. Is het dan erg dat er een tafel voor een stagiair bijgezet wordt. De presentator begon met een aarzelend nee, maar trok er zo'n gezicht bij van: "als het niet anders kan!".
Bij mij is dat duidelijk nee. Naar boven afronden en niet naar beneden





Teamruimtes zijn minder storend dan 2-6 persoonskamers. Er is meer ruimte voor verstrooing van het geluid. De grootste storing in een teamkantoor is 'zien'. Als men ziet dat iemand de telefoon aanneemt is men sneller geneigd om mee te luisteren. Kamerschermen zijn hiervoor de 'vereiste' oplossing. Er zijn drie gangbare hoogten van kamerschermen. Ongeveer 110 cm hoog, om een rustige uitstraling in een team te creëren (geen loshangende kabels onder het bureau en geen chaos op het bureau te zien). Ongeveer 150 cm hoog. Om oogcontact af te schermen. 180 cm hoog om loopverkeer af te schermen. Kamerschermen hoger dan 180 cm tasten de ruimte aan (bij een standaard plafondhoogte tot 275 cm).

Bij teamruimtes is het goed om afspraken te maken dat men elkaar niet onnodig stoort. Denk hieraan bij functioneringsgesprekken!

Storingen op kantoor kunnen door kamerschermen verminderd worden. (plaatje Leo Hooijmans).

Artikelen en handboeken op het web zijn levende documenten. Als me later nog iets te binnenschiet wat hierbij past vul ik dat aan. Als u iets te binnen schiet, schroom niet om me te mailen.

[naar top]
DezeTekstIsVanLeoHooijmansGalileoNoordwijkFacilitaireInformatieOnline
Dit document niet uitprinten, aub. Denk aan het milieu en uw onkosten.
Wilt u het nog een keer lezen maak een bladwijzer (favoriet).
Wilt u het artikel door een ander laten lezen, stuur een link door.



deze informatie wordt u aangeboden door leo hooijmans, lid van fmn
mede mogelijk gemaakt door facilitaire vakbeurs online

facilitaire vakbeurs online
nog nooit wat adverteren zó doelgericht en zó lang houdbaar!
365 dagen per jaar/24 uur per dag.


voor presentatie klik op plaatje.....
(1107-01)
tesla testrit
een testrit met advies tot betrekking met duurzame mobiliteit!
maak kennis met elektrisch rijden vanuit noordwijk
zoef rond in de bollenstreek, leiden, den haag en haarlem


voor ipresentatie klik op plaatje.....
(1504-01))



facilitaire-informatie-online.nl ©
ingevoerd op 12 februari 2010
het laatst gewijzigd op 20-11-2016

voorwaarden voor gebruik/bezoek van deze website: klik hier....
(de kleine lettertjes, maar dan iets groter)