«« automatisering


Hart voor zorgcommunicatie


deze informatie wordt u aangeboden door leo hooijmans, lid van fmn
mede mogelijk gemaakt door facilitaire aanbieders online



Visie op trends in de zorg:
vandaag, morgen en overmorgen.


Imtech ICT heeft dit voorjaar (2005) met de partners Cisco Systems, Ooperon, Patientline en Tadicom door middel van een roadshow (praatshow/rondrit) hun visie getoond waarvoor de zorgsector de komende tijd staat.
Vandaag: persoonsbeveiliging en patient centraal.
Morgen: BSN (Burger Service Nummer), certificaten, NEN 2575 en ‘Total Cost of Ownerships over langere periode.
Overmorgen: Landelijke Basis Infrastructuur, EPD (2006) (elektronisch medicatiedossier – elektronische waarneeminformatie huisartsen – e-declaraties) en Veiligheidsmanagement systeem (2008)

Mijn nieuwsgierigheid was een mix van redenen. De locatie van de show in het nieuwe hoofdkantoor van Cisco Systems in Amsterdam. Helaas was er geen rondleiding, maar een aardige indruk kreeg je wel van het moderne kantoorpand. Direct van de receptie door naar het zalencentrum. Door heel grote vensters een kijkje in het bedrijfsrestaurant en in de serverruimte. Handige kleine conferentieruimtes waar door middel van schuifwanden een ruimte verdubbeld of verdriedubbeld kan worden. Aan de uitstraling waren kosten noch moeite gespaard. De verlichting echter was net zo slecht als in alle andere zalencentra in Nederland.
Nog een reden is dat maincontracting (uitbesteding/outsourching) onderwerp van gesprek is. Er zijn ‘experts’ die het ophemelen. Er zijn ‘experts’ die uitgerekend hebben dat het niets oplevert. Ja, en dan it en telecommunicatie!



De sprekers op een rij/één lijn
Marlène Geskes (Imtech ICT) startte met de reden van samenwerking. Imtech is al met vele technieken binnen in de zorgsector. Ze benadrukte het belang van locale contacten. Dicht bij de klant, lange termijn partnership, gegarandeerde levertijden en projecten binnen budget, tijd en kwaliteit.
De ontwikkeling die achter ons ligt is die van kabels, netwerk componenten, databases en applicaties. Actueel is de beveiliging. Nu gaat het erom de telefonie, EPD, internet, agendafuncties, persoonsbeveiliging, zusteroproep en domotica onder te brengen in één transparante, geïntegreerde basis voor alle gewenste toepassingen.
Voor realisatie en randvoorwaarden is het systeem de integrator en samenwerken de succesfactor. De zorgorganisaties doen het met de focus op mensen. De deelnemers aan ‘Hart voor communicatie’ hebben hun focus op techniek.

Fred Rabauw (Cisco Systems) vervolgde met netwerken die een goede zelfverdediging hebben. Breng maar eens de juiste informatie op het juiste tijdstip op de juiste plaats. Er zijn gebruikers, randapparatuur, werkend met applicaties in een netwerk of netwerken die aan elkaar gekoppeld (zouden moeten) zijn.

Een dag daarvoor was er een calamiteitenoefening geweest in de nabijgelegen Arena (het stadion). Er ging van alles mis in de communicatie. Gelukkig was er geen infiltratie van kwajongens met hack-aspiraties. Dat zou calamiteitenbestrijding ernstig ondermijnen.

Oké, verder met de nieuwe OK (operatiekamer) waarin een draadloos netwerk zorgt voor toegang voor PDA’s en PC’s. Met toegang op afstand voor bijvoorbeeld chirurgen, doktoren en andere specialisten. Met een beveiligd netwerk voor vertrouwelijke patiënteninformatie.
De ziekenhuiskamer waar ouders vanuit huis hun kinderen kunnen zien en spreken. De ziekenhuiskamer waar de patiënt de keuze heeft voor rust, inzage in zijn eigen dossier en/of als de patiënt wil werken er toegang is tot de media, bedrijfsinformatie, email, enzovoort. Het netwerk wordt dan voor de zorg een strategisch bedrijfsmiddel. Welke patiënt wil binnenkort naar een ziekenhuis waar dat allemaal niet mogelijk is. Alleen het dichtstbijzijnde ziekenhuis dat hoog scoort op de lijst van Elsevier heeft dan nog wachtlijsten.



Wil Wintjens (Tadicom Nederland) ging in op het belang van de bereikbaarheid. Dat is een troef in de concurrentieslag en bepaalt het imago van de instelling. Het communicatieproces draait om de strategie, patiënt en medewerker met als hart de ICT. Als we even alle technische informatie en mogelijkheden overslaan viel me op dat dat Wil groot voorstander is van een hybride platform waar VoIP, IPT en tradionele telefonie met elkaar communiceren. Zonder stotteren!

Peter Brandenburg (Imtech ICT) sprak over ‘Beheren doe je samen!’ Een heldere presentatie hoe ze de markt benaderen en ondersteunen. Projectmatig en/of voor langere duur de ict-zorg wegnemen op de werkvloer. opdat de Zorg kan zorgen dat er goed gezorgd wordt.


Dit document niet uitprinten, aub. Denk aan het milieu en uw onkosten.
Wilt u het nog een keer lezen maak een bladwijzer (favoriet).
Wilt u het artikel door een ander laten lezen, stuur een link door.



deze informatie wordt u aangeboden door leo hooijmans, lid van fmn
mede mogelijk gemaakt door facilitaire aanbieders online

Facilitaire Aanbieders Online


voor zoeken naar producten/diensten en verenigingen
klik op foto....



facilitaire-informatie-online.nl ©
ingevoerd op 5 februari 2009
het laatst gewijzigd op 16-08-2012

voorwaarden voor gebruik/bezoek van deze website: klik hier....
(de kleine lettertjes, maar dan iets groter)